Enkele misvattingen over tevredenheid bij werknemers
In tijden met een krappe arbeidsmarkt is het lastig voor ondernemers om geschikte krachten te vinden. Zeker als het gaat om specifieke sectoren waarbij veel vakkennis vereist is. Daarom is het ook belangrijk om als ondernemer je goede werknemers te behouden, want zij zijn het fundament van je onderneming.
Als ondernemer weet je misschien ook dat het belangrijk is om je werknemers tevreden te stellen. Hoe tevredener je werknemers zijn, hoe meer ze bereid zijn om bergen voor je te verzetten. En ook hoe beter werk ze leveren en hoe groter de kans dat ze plezier hebben tijdens het werk en niet uitvallen. Maar welke misvattingen worden vaak gemaakt door ondernemers als het gaat om de tevredenheid? Het is belangrijk om dit te weten, zodat je ook weet wat je wel en niet moet doen.
Misvatting 1: de sfeer is niet heel belangrijk
Vrijwel iedere ondernemer weet dat het belangrijk is dat werknemers onderling goed met elkaar samenwerken. En ook is het relevant dat er wederzijds respect is tussen managers en de mensen die op de werkvloer actief zijn. Dit weet je als ondernemer vast wel, maar wist je ook dat de algemene sfeer goed moet zijn? Als de sfeer slecht is, dan voelt iedereen op de werkvloer dit aan. En dat heeft als gevolg dat werknemers chagrijnig worden, minder behoefte hebben om te presteren of zelfs helemaal uitvallen.
Daarom is het als ondernemer van belang om niet te bezuinigen en veel te investeren in zogenaamde sfeerversterkers. Denk daarbij niet alleen aan het jaarlijkse personeelsuitje, maar bijvoorbeeld ook leuke spellen, een aangenaam interieur en een plantenwand die bijdraagt aan de creativiteit.
Misvatting 2: het salaris is het belangrijkst
Uiteraard wil vrijwel iedereen zoveel mogelijk geld verdienen en te weinig loon is ook frustratie nummer 1 bij veel werknemers. Maar andersom geldt: een goed salaris wil niet direct zeggen dat werknemers ook beter gaan presteren en meer gemotiveerd zijn. Uiteraard is het een belangrijk element, maar vergeet niet dat veel andere zaken ook relevant zijn. Denk aan een goede sfeer, zoals in de vorige alinea beschreven, maar ook doorgroeimogelijkheden, het gevoel te nuttig te zijn en ga zo maar verder. Staar je als ondernemer dus niet alleen blind op het salaris voor het tevredenstellen van werknemers.
Misvatting 3: gezond blijven is alleen de verantwoordelijkheid van de werknemer
Als je je werknemers gezond wilt houden, dan zijn ze daar natuurlijk voor een deel zelf verantwoordelijk voor. Het is immers hun eigen leven. Maar ook als ondernemer heb je wat dat betreft een verantwoordelijkheid. Je kunt je werknemers onder meer fit houden door gezond voedsel in de kantine aan te bieden en door ergonomische kantoormeubels te kopen.