Politie populairste werkgever onder MBO-studenten

Politie populairste werkgever onder MBO-studenten

Redactie Baaz

In de komende drie weken, brengt Werf& elke week het rijtje van meest favoriete werkgevers op de Nederlandse mbo, hbo en wo-campus. Dit als opmaat van het grootste Nationaal Campus Recruitment Onderzoek dat begin 2025 wordt gepresenteerd.

Deze week is ingezoomd op de meest favoriete werkgevers onder de studenten en starters van het mbo/roc in de periode van 2023 tot en met het tweede kwartaal van 2024. In totaal zijn 829 mbo-studenten ondervraagd. De populairste werkgever onder mbo-studenten is de Politie gevolgd door Defensie. Twee werkgevers die het breed op alle campussen en onder alle studenten en starters het erg goed doen. Het zijn ook twee werkgevers die bij uitstek gespecialiseerd zijn in het bouwen van werkgeversaantrekkelijkheid onder jongeren.

1. Politie

2. Defensie

3. IKEA

4. BAM

5. Jumbo

6. Het Rijk

7. Google

8. GGZ

9. bol

10. LUMC

11. Apple

12. Coolblue

13. Microsoft

14. Schiphol

15. Bureau Jeugdzorg

16. TUI

17. Dura Vermeer

Werkgevers die het met name goed doen onder mbo-studenten i.t.t. studenten aan het hbo en wo, zijn IKEA, BAM, Coolblue, Schiphol, Microsoft, en Dura Vermeer. Naast de Politie en Defensie zijn Jumbo, Het Rijk, Google, Bol., GGZ, Bureau Jeugdzorg en TUI ook populair zijn bij de studenten aan het hbo en/of wo.

Andere opvallende werkgevers net buiten de top-17 zijn gevallen maar het wel goed onder mbo-studenten doen, zijn Apple, Bever, MTV, Securitas, Van der Valk, Zara, Ferrari, Artsen zonder Grenzen, Dille & Kamille en Nike. Ook regionale en academische ziekenhuizen worden door de doelgroep vaak genoemd zoals LUMC. Maar het zijn vooral de grotere bouwbedrijven, consumenten-, retail- en horecamerken die de voorkeur genieten, terwijl banken, consultancy, ministeries, en meer de business-to-business werkgevers ontbreken in top van de voorkeur van mbo-studenten. Interessant is verder dat, ondanks de honderden miljoenen die geïnvesteerd worden om technische beroepen en aanverwante werkgevers populairder te maken mede met het oog op de energietransitie en de gigantische krapte en schaarste onder blue collar workers, de technische bedrijven niet of zeer beperkt terugkomen in de voorkeur van de doelgroep. BAM en Dura Vermeer die de laatste jaren ook echt werk hebben gemaakt van hun employer branding zijn daarin een positieve uitzondering en het bewijs dat het echt mogelijk is om de harten van mbo-studenten te veroveren. 

“In de vorige eeuw was voor recruitment alleen de campus van universiteiten interessant. Vandaag is het gevecht om praktisch opgeleiden op de arbeidsmarkt minstens zo intensief als voor hoog opgeleide studenten en starters. Werkgevers ontdekken steeds meer het belang van de mbo- en roc-campussen in het aantrekken van het juiste talent. Als een werkgever talent niet weet te bereiken op de mbo-Campus, wordt de doelgroep na afstuderen steeds ongrijpbaarder en onbereikbaarder voor werkgevers”, aldus Geert-Jan Waasdorp. CEO van Intelligence Group “de mbo- en roc-campus is snel de belangrijkste talentpool van Nederland aan het worden en werkgevers zouden daar veel meer werk van moeten maken.”

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie