Kosten van onzichtbaar leiderschap
Onzichtbaarheid van management is een sluipend gedrag dat de hele organisatie en het personeelsbestand kan overschaduwen. Het kan verschillende vormen aannemen en wanneer het zich voordoet, kunnen personeelsbehoud en werving kelderen, het ziekteverzuim toenemen, en zowel de productiviteit als de kwaliteit van de resultaten afnemen.
Deze afstandelijkheid versterkt het gevoel dat werkgevers steeds minder om het welzijn van hun personeel geven. Uit rapporten blijkt zelfs dat "minder dan één op de vier Amerikaanse werknemers sterk het gevoel heeft dat hun organisatie om hun welzijn geeft—het laagste percentage in bijna een decennium." Deze percepties onder werknemers hebben gevolgen voor elk bedrijf, vooral op het gebied van personeelsbehoud, aangezien in hetzelfde rapport wordt vermeld: "Werknemers die het gevoel hebben dat hun werkgever om hun welzijn geeft, zijn 69% minder geneigd actief naar een andere baan te zoeken."
De onzichtbaarheid van leidinggevenden heeft niet alleen een negatief effect op werknemers, maar ook op leiders zelf. Sommige leiders blijven in hun kantoor omdat ze zo druk zijn. Het kantoor kan een ivoren toren worden, waarin ze vast komen te zitten en geïsoleerd raken. Andere leiders worstelen met het imposter syndrome of faalangst, waardoor ze vaak hun ware zelf verhullen. Alles wat je van deze leiders weet, is hun cv. Ze praten zelden met je of engageren zich, tenzij ze informatie of gegevens nodig hebben.
Werknemers kunnen ook onzichtbaar zijn, of ze nu op afstand of op kantoor werken. Ze blijven in hun werkruimte, zetten hun camera niet aan tijdens vergaderingen en communiceren alleen wanneer het echt moet. Een voorbeeld hiervan is 'stilzwijgend ontslag' als een vorm van onzichtbaarheid van werknemers.
Hier zijn 5 manieren om te herkennen dat onzichtbaarheid een negatieve invloed heeft op de werkplek en hoe je dit kunt aanpakken:
Omarm zichtbaarheid door je tijd goed te besteden. Veel leiders denken dat tijd vrijmaken voor hun werknemers in een algemene vergadering voldoende is. Dit getuigt echter van een gebrek aan vooruitziendheid en een breder perspectief. Wanneer je een leider bent, gaat iedereen ervan uit dat je het druk hebt. En dat kan ook zo zijn, maar waarmee ben je dan zo druk bezig? Maak je optimaal gebruik van je tijd door je te richten op het belangrijkste bezit van je organisatie: de mensen?
Werknemers moeten hun leiders op alle niveaus zien en met hen kunnen communiceren. Of de werkomgeving nu op afstand, hybride of op locatie is, mensen hebben behoefte aan leiders die aanwezig en betrokken zijn. Praat en luister naar elkaar, ontdek wat ze doen op het werk en thuis, en deel ook iets over jezelf. Dat vijf minuten durende gesprek met een collega of leider kan ervoor zorgen dat die werknemer zich gezien, gewaardeerd en gehoord voelt.
Zorg ervoor dat je woorden en daden overeenkomen, wat gelijkstaat aan betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid. Communicatie is belangrijk. Soms is wat mensen zeggen niet wat anderen horen. Wees duidelijk over wat je zegt, leg uit wat je bedoelt en volg het op. Leiders kunnen bijvoorbeeld tegen hun werknemers zeggen dat ze in hen gaan investeren, terwijl de werknemers denken aan bonussen, terwijl de leider eigenlijk doelt op technologie. Zorg er ook voor dat je je woorden kunt waarmaken, of het nu gaat om budget of autoriteit. Mensen geloven wat ze zien en voelen. Als de woorden van een leider niet worden gevolgd door daden, zal die leider niet als betrouwbaar of verantwoordelijk worden gezien en is er geen kans om vertrouwen op te bouwen.
Erkenning en waardering zijn cruciaal. Heb je ooit gezien wat er gebeurt wanneer iemand wordt erkend voor een actie die ze hebben ondernomen? Een merkbare transformatie vindt plaats—een subtiele verandering in houding, een oprechte glimlach, en een zichtbare toename van zelfvertrouwen. Helaas vergeten leiders en collega's vaak om voldoende waardering en erkenning te tonen aan elkaar op de werkplek.
Gewoon “dank je wel” of “goed gedaan” zeggen en lof geven voor specifiek werk dat je teamleden hebben verricht, kan een wereld van verschil maken voor de moraal. Deze woorden tonen aan dat jij, als leider, weet en erkent wat je team doet. Het belangrijke deel van deze actie is dat je hun acties verbindt met de impact op anderen, zoals collega’s en klanten. Leiders en collega's moeten dit niet alleen persoonlijk doen, maar ook openbaar binnen de organisatie en mensen voordragen voor prijzen en erkenning. Deze acties communiceren de waarde en impact van de persoon, terwijl ze jouw bewustzijn en waardering als leider aantonen.
Luister en engageer. Leiders kunnen suggesties of ideeën over specifieke onderwerpen verzamelen en kansen zoeken om enkele daarvan te implementeren. Dit is een van de eenvoudigste manieren om geloofwaardigheid op te bouwen bij werknemers. Werknemers zien vaak inefficiënties in processen die leiders niet opmerken. Wanneer een leider een suggestie van een werknemer accepteert en implementeert, kan dit positieve effecten door de hele organisatie teweegbrengen. Het laat niet alleen zien dat leiderschap openstaat voor andere benaderingen, maar ook dat het waarde ziet in werknemers.
Toon zorg en respect voor elkaar. Wanneer collega's en leiders laten zien dat ze om de werknemers geven en hen respecteren, ontvangen ze zorg en respect terug. Leiders, draag je autoriteit niet over aan de HR-afdeling of aan andere leiders. Wanneer leiders denken dat werknemers de verantwoordelijkheid van HR zijn, geloven werknemers dat de leider en de organisatie niet om hen geven of hen respecteren. Er zijn natuurlijk bepaalde zaken waarvoor HR wel verantwoordelijk is, maar het engageren, investeren en zorgen voor werknemers als mensen is de taak van de leiders. Wanneer werknemers, managers en leiders zich ondergewaardeerd, niet erkend en niet gehoord voelen, voelen ze zich onzichtbaar en alsof ze er niet toe doen. Dit zal uiteindelijk hun houding op het werk beïnvloeden en dit zal op zijn beurt de winstgevendheid van de organisatie raken.
Uit een onderzoek van Robert Half bleek dat bijna de helft (48%) van de werknemers zich vandaag de dag ondergewaardeerd voelt. Werknemers die zich gewaardeerd en erkend voelen, zijn volgens Gallup echter 69 procent minder geneigd om naar een andere baan te zoeken, 71 procent minder geneigd om burn-out te melden, en 5 keer meer geneigd om te zeggen dat hun werkplek de beste plek is om te werken en anderen aan te bevelen. Werknemers worden zichtbaar wanneer ze worden erkend en gezien door hun leiders en organisaties.
Werknemers, managers en leiders zijn mensen, en als zodanig zijn we allemaal menselijke wezens. In onze kern hebben we de behoefte om ertoe te doen. Het gevoel dat we er voor elkaar toe doen, is een enorme stap in de strijd tegen onzichtbaarheid van management op de werkvloer.