Logistieke tips voor managers
Als manager is het zaak om grip te hebben op de logistiek van je bedrijf. Het geheim hierachter is dat vele kleine ingrepen uiteindelijk een grote impact hebben op de logistieke processen die er zijn. Wil je als manager stappen maken op het gebied van logistiek? In deze blog hebben we wat handige tips voor je op een rijtje gezet zodat je zeker weet dat je jezelf ontwikkelt.
Zorg dat alles gelabeld is
De eerste tip die we je mee willen geven is om ervoor te zorgen dat alles gelabeld is. Hierdoor is het namelijk een stuk makkelijker om alles administratief voor je organisatie bij te houden. Dit komt met name van pas als je bijvoorbeeld je transport outsourced. Daarom is het zaak om verzendlabels aan te schaffen. Hierdoor kun je een stuk beter kijken hoe bepaalde processen verlopen omtrent de logistiek.
Analyseer je supply chain
Analyseer ten tweede je supply chain. Door inzicht te krijgen in elke stap van je supply chain, kun je onnodige bottlenecks opsporen en efficiënter werken. Denk aan hoe een vertraging in één onderdeel grote gevolgen kan hebben voor de rest van het proces. Door regelmatig je supply chain onder de loep te nemen, sta je stevig in je schoenen en kun je proactief reageren op veranderingen.
Kijk naar wat technologie voor je kan betekenen
Technologie is je beste vriend als het gaat om logistiek. Van geavanceerde tracking systemen tot automatiseringstools, technologie kan je helpen om je processen soepeler en sneller te laten verlopen. Stel je eens voor dat je met een paar klikken inzicht hebt in waar je producten zich bevinden of dat je data gedreven beslissingen kunt maken. Dat is toch goud waard? Experimenteer met verschillende tools en ontdek welke het beste bij jouw bedrijf past.
Je voorraadbeheer uitbesteden
Tevens kun je ervoor kiezen om je voorraadbeheer uit te besteden. Maar is dit een ruime verbetering voor je logistiek in zijn algeheel? Dit is afhankelijk van hoe geoptimaliseerd alles is. Vaak blijkt outsourcing echter een goede keuze te zijn doordat je bedrijf niet bekendstaat als expert op het gebied van logistiek, maar juist een andere niche. Specialisering is het geheim achter efficiëntie, waardoor het loont om minimaal een berekening te maken van de baten en lasten van je voorraadbeheer uitbesteden.
Hanteer een duidelijke communicatiestrategie met stakeholders
Tot slot is het zaak om een duidelijke communicatiestrategie met stakeholders te hebben. Dit komt doordat bij miscommunicaties er al snel een crisis kan ontstaan. Denk dan bijvoorbeeld aan kopers die denken dat een bepaald product 2 dagen later arriveert, maar later blijkt dat dit 2 werkdagen is. Ook communicatie met je leveranciers is hierbij cruciaal. Maak duidelijke afspraken over hoe de communicatie dient te verlopen. Op deze manier voorkom je dat er grote problemen onverwachts ontstaan.