Nederlanders gebruiken Google niet meer
‘Even googelen’, het is synoniem geworden voor iets online opzoeken. Maar onder meer zorgen over privacy drijven steeds meer Nederlanders naar andere platformen. Bijna twee op de tien Nederlanders maken helemaal geen gebruik (meer) van Google. Vooral de jongere generatie zoekt liever op TikTok of Instagram en ook ChatGPT rukt op. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1000 Nederlanders door digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit.
Waar 81 procent van de ondervraagden Google nog altijd gebruikt, geldt het voor ‘slechts’ 72 procent nog als meestgebruikte zoekplatform. Bijna twee op de tien Nederlanders gebruiken weleens een andere zoekmachine, zoals Yahoo, Bing of DuckDuckGo. Verder wordt YouTube door bijna de helft van Nederland gebruikt als informatiebron, terwijl een kwart Instagram hiervoor benut. Een op de zes Nederlanders zegt verder gebruik te maken van AI-chatbot ChatGPT en een op de negen zoekt via TikTok.
Andere zoekmachine wegens privacyzorgen
Veel mensen hebben privacyzorgen over het gebruik van Google vanwege de data die het bedrijf verzamelt. Google volgt je zoekgeschiedenis, locatie en koopgedrag om gepersonaliseerde advertenties te tonen, wat vragen oproept over de veiligheid van deze gegevens en het gebruik ervan door derden. Uit het onderzoek van Tijd voor Publiciteit blijkt dat bijna drie op de tien Nederlanders overwegen om vanwege die reden over te stappen naar een andere zoekmachine of dat al gedaan hebben.
Overigens geeft ook ruim een zesde aan dat ‘Google alles van me mag weten’. Problematisch, aldus Frank Breukelman, die het onderzoek uitvoerde: “Je verliest controle over wat met je data gebeurt, wat kan leiden tot toekomstige schadelijke toepassingen. Denk aan profilering, waarbij bedrijven op basis van anonieme gegevens patronen herkennen en deze gebruiken om je bijvoorbeeld in risicocategorieën te plaatsen voor verzekeringen of leningen, zelfs zonder directe toegang tot je persoonlijke Google-data.”
Jongeren gebruiken social media als informatiebron
Wie Google zat is, kan overstappen naar bijvoorbeeld Bing of Yahoo. Maar ook ‘de socials’ zijn populair als zoekmachine. Zo zegt ruim de helft van de ondervraagde twintigers Instagram als informatiebron te gebruiken. Voor TikTok is dit bijna 40 procent. Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit: “Dat wil niet zeggen dat zij blindelings alles opvolgen wat allerlei influencers op deze platformen zeggen. Het gaat hier echt specifiek om het zoeken naar bepaalde informatie. Denk dus aan video’s met recepten of vakantiebestemmingen.”
Volgens Breukelman voorzien social media in een andere zoekbehoefte dan traditionele zoekmachines. “Google wordt voornamelijk wordt gebruikt voor het vinden van feitelijke informatie die leidt tot concrete acties, zoals een aankoop of een afspraak. Instagram en TikTok gebruiken jongeren vooral om nieuwe ideeën op te doen. Mensen zoeken naar inspiratie op bijvoorbeeld het gebied van mode, interieur, of nieuwe bestemmingen, zonder direct een beslissing te nemen.”