Helft managers vindt organisatiestrategie onvoldoende inspirerend
De helft van Nederlands top- en middenmanagement vindt eigen organisatiestrategie onvoldoende inspirerend. Dit blijkt uit onderzoek van strategiebureau Branddoctors gehouden onder 300 Nederlandse managers in organisaties van verschillende groottes (minimaal 100 fte), die (deels) invloed hebben op het opstellen van de bedrijfsstrategie.
Strategie om verandering te stimuleren
Een bedrijfsstrategie is nodig om als organisatie toekomstbestendig te blijven en aan te sluiten op de ontwikkelingen om de organisatie heen. 39 procent van de respondenten geeft aan dat zij hun bedrijfsstrategie niet realistisch vinden. Daarnaast is bijna een kwart (23%) van mening dat hun organisatie geen heldere en begrijpelijke bedrijfsstrategie heeft die verandering stimuleert. Ook vindt 42 procent dat de executie van de strategie bij hen (nog) niet verankerd is binnen de organisatie.
Vertaling naar de interne organisatie, op alle niveaus
Het management heeft een cruciale rol om de noodzakelijke veranderingen vorm te geven, te laten slagen en de organisatiestrategie aan de dagelijkse operatie te koppelen. Toch is één op de vijf (19%) managers van mening dat de organisatie niet op één lijn zit als het gaat om bedrijfsstrategie. De helft vindt ook dat de bedrijfsstrategie niet begrijpelijk is voor iedereen binnen de organisatie. Onder een ‘begrijpelijke’ bedrijfsstrategie wordt verstaan dat de meeste collega’s de belangrijkste doelen en actieplannen kennen én helder hebben. In 42 procent van de gevallen vindt het top en middenmanagement dat de bedrijfsstrategie niet goed is vertaald naar de organisatie op alle niveaus.
Huidige stand van zaken rondom bedrijfsstrategieën
Organisaties vernieuwen doorgaans elke drie tot vijf jaar hun formele strategie om toekomstbestendig te blijven en aan te sluiten op de ontwikkelingen om de organisatie heen. Uit onderzoek blijkt dat bij 19 procent van de managers de huidige bedrijfsstrategie al meer dan vier jaar geleden is geïntroduceerd. Voor een ruime meerderheid (66%) is de huidige bedrijfsstrategie één tot drie jaar oud. Daarnaast geeft 15 procent van de managers aan dat er op dit moment een nieuwe strategie in ontwikkeling is.
Gijsbert Croes, Partner bij Branddoctors: “In onze dagelijkse praktijk zien we dat organisaties worstelen om hun strategie scherp te krijgen, op zo’n manier dat de organisatie ermee aan de slag kan, en wil. Anekdotes genoeg, maar leeft het ook breed? Zorg ervoor dat alle medewerkers de bedrijfsstrategie kennen, niet alleen de
(top)managers. Vertaal vervolgens de bedrijfsstrategie naar concreet gedrag. Belangrijk hierbij is om het vooral niet te ingewikkeld te maken, oftewel keep it simple. Communiceer helder en frequent met je medewerkers en betrek ze er ook bij om intern draagvlak te creëren.”