Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis in aantocht: een op vijf webshops nog altijd niet voorbereid op piekdrukte 

Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis in aantocht: een op vijf webshops nog altijd niet voorbereid op piekdrukte 

Redactie Baaz

Amsterdam – Maar liefst 21 procent van de webshops is nog altijd aan het kijken welke aanpassingen zij gaan doorvoeren om de pakketdrukte in de piekperiode rondom Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis, beter aan te kunnen. Dat blijkt uit onderzoek van logistiek dienstverlener Wuunder, uitgevoerd onder 200 beslissers binnen de groot- en detailhandel.

Kwart van webshops doet geen enkele aanpassing om drukte beter op te vangen

 

Maar naar welke aanpassingen kijken deze webshops precies? 20 procent is de mogelijkheden aan het verkennen om het check-out proces aan te passen, bijvoorbeeld met het aanbieden van extra bezorgopties. 21 procent kijkt naar aanpassingen in het logistieke proces door bijvoorbeeld het in de arm nemen van extra vervoerders. Dit alles zodat bestellingen zelfs in de piekperiode nog altijd zo snel mogelijk bij de consument geleverd worden.

 

Een kwart neemt geen enkele maatregel

Er is ook een aanzienlijke groep webshops die helemaal geen aanpassingen gaat doorvoeren om hun processen beter bestand te maken tegen de piekdrukte. Bijna een kwart (23%) zal geen aanpassingen in het check-out proces doen en 22 procent doet geen aanpassingen in het logistieke proces.

 

Extra vervoerders, bezorgopties en -momenten

De bedrijven die wel aanpassingen overwegen of hebben doorgevoerd, zetten voornamelijk in op het order-pick- en het bezorgproces. Zo geeft 49 procent aan voor de komende weken extra personeel aan te nemen voor het order-pick-proces. Nog eens 27 procent gaat dit proces verder optimaliseren, of heeft dit al gedaan, en 34 procent breidt de capaciteit van het magazijn uit.

 

Inzoomend op het bezorgproces worden voornamelijk extra vervoerders in de arm genomen (26%) en extra bezorgopties (24%), zoals pick-up point bezorging, toegevoegd om de pakketten zo snel mogelijk bij de klant te krijgen. Verder biedt 23 procent van de webshops meer bezorgmomenten dan normaal aan en werkt één op de vijf met bezorgopties die verder in de toekomst liggen.

 

Jeroen Gehlen, founder van Wuunder: “Dit jaar wordt een piekperiode zoals we hem niet vaak hebben. Black Friday valt dit jaar relatief laat (op 29 november), met het gevolg dat de bezorging van de bestellingen van die dag, samenvallen met last-minute Sinterklaasinkopen. Ook met kerst zijn er uitdagingen. Kerstmis valt dit jaar op woensdag en donderdag, waarbij veel consumenten de zaterdag ervoor zullen bestellen met de verwachting dat de laatste cadeaus nog op tijd in huis zijn. Echter is dinsdag 24 december maar een ‘halve’ werkdag in verband met kerstavond. Dat geeft dus slechts anderhalve dag om alle pakketten van het weekend daarvoor op tijd te leveren. Vervolgens volgt op Kerstmis weer een weekend en daarna is er opnieuw slechts anderhalve dag tot de laatste feestdag van het jaar. Dat alles maakt het scenario dat consumenten bestellingen die zij op 21 december plaatsen, pas in 2025 geleverd krijgen, zeer waarschijnlijk. We adviseren retailers dan ook om realistische levertijden te communiceren. Niet alleen voorkom je hiermee een hoog aantal retourzendingen van pakketten die niet meer voor Kerst geleverd worden, maar ook een hoog aantal klantvragen over de verwachte levertijd. Dat is een betere oplossing dan het maken van extra kosten door de inzet van meer personeel en capaciteit. Door het aantal bestellingen te spreiden verklein je bovendien de kans dat producten geretourneerd worden, omdat ze wel op tijd voor de feestdagen geleverd zijn.”

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie