Verbinden, optimaliseren, voorspellen: prioriteiten voor wagenparken in 2025

Verbinden, optimaliseren, voorspellen: prioriteiten voor wagenparken in 2025

Redactie Baaz

Met duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, geavanceerde voertuigconnectiviteit, de zoektocht laadmogelijkheden en het gebruik van AI, komen er al veel uitdagingen naar voren in de wagenparksector. Deze onderwerpen staan dan ook hoog op de agenda van veel managers voor het komende jaar. Ralf Urlings, Senior Partner Account Manager bij Geotab en expert in fleet management, deelt de vier belangrijkste trends waar fleet managers mee te maken zullen krijgen:

1 - Kunstmatige intelligentie - copiloot en bondgenoot van vlootbeheerders

In 2024 boekte kunstmatige intelligentie razendsnelle vooruitgang in verschillende sectoren, ook wat betreft wagenparkbeheer. Conversational AI maakte een opvallende intrede op de fleetmarkt en biedt managers de mogelijkheid om vrijwel realtime toegang te krijgen tot nauwkeurige informatie over hun voertuigen. Bovendien kunnen managers hierdoor antwoorden krijgen op diverse vragen over bijvoorbeeld het voertuiggebruik en rijgedrag wat hen helpt betere beslissingen te nemen. In 2025 zullen deze AI-gebaseerde telematicaoplossingen evolueren van managementassistenten tot echte copiloten: het gebruik van AI zal naar verwachting vertienvoudigen, waardoor managers hun wagenparkbeheer kunnen vereenvoudigen, de kosten, veiligheid en voorspelbaarheid kunnen optimaliseren en over het algemeen de prestaties kunnen verbeteren.

Voorspelbaarheid was ooit een utopie, maar ondertussen is het de realiteit dankzij de scenario’s die we kunnen simuleren met AI. Dankzij de geavanceerde en steeds krachtiger wordende capaciteiten van AI kunnen ongelukken worden voorkomen en kunnen telematicasystemen pech voor zijn. Dit draagt bij aan een verhoogde verkeersveiligheid en zorgt voor maximale bedrijfscontinuïteit voor wagenparkbeheerders.

Om van die voordelen gebruik te maken, moeten AI-systemen toegang hebben tot uitgebreide databases, zodat ze kunnen trainen, hun kennis vergroten en zo optimaal functioneren. In het wagenparkbeheer komen de waarde en kwaliteit van de gegevens direct van de voertuigen. Dat betekent dat hoe meer voertuigen verbonden zijn, hoe effectiever de AI zal zijn.

2 - Connectiviteit, de nieuwe drijfveer voor de auto-industrie

De afgelopen jaren is het aandeel voertuigen dat de fabriek verlaat met geïntegreerde connectiviteitsoplossingen sterk gestegen. Volgens een rapport van Berg Insight zou in 2023 wereldwijd bijna 75% van de nieuwe voertuigen meteen vanaf productie verbonden zijn. Deze ingebouwde connectiviteit biedt vanaf dag één nauwkeurige monitoring van de prestaties en conditie van het voertuig, vanuit een native systeem. Voor wagenparkbeheerders betekent dit dat ze gemakkelijk een breed scala aan gegevens in bijna realtime kunnen verzamelen, zonder dat ze het voertuig hoeven stil te zetten om een telematicabox te installeren.

De uiteenlopende formaten en datasets van native gegevens die afkomstig zijn van voertuigen van verschillende OEM's maken het voor gebruikers wel uitdagend om het volledige potentieel van al die gegevens te benutten. In dit licht zal integratie waarschijnlijk centraal staan in 2025, waarbij telematicaplatforms een dankbare tool zijn om al deze datasets te integreren. Deze platforms bouwen namelijk uitgebreide samenwerkingen met OEM’s, brengen de meest gangbare merken in professionele wagenparken samen, en zorgen ervoor dat alle gegevensbronnen van een wagenpark compatibel zijn op één centraal beheerplatform – mits alle voertuigen verbonden zijn.

3 - Duurzame ontwikkeling: de noodzaak van naleving

Voor veel grote bedrijven is de overgang naar een duurzamere toekomst niet langer slechts een ideologie, maar onderhand een verplichting. Dit komt deels door Nederlandse en Europese regelgeving, zoals de WPM wet en de CSRD-richtlijn. Vanaf 2025 moeten grote Europese bedrijven (met meer dan 500 werknemers) een duurzaamheidsverslag uitbrengen. Ook kleine en middelgrote ondernemingen zullen snel moeten volgen: vanaf 2026 geldt deze verplichting voor bedrijven met meer dan 250 werknemers, en vanaf 2027 ook voor het overige MKB.

Verder is het koolstofvrij maken van wagenparken een cruciaal onderdeel van de transitie: verbonden voertuigen en telematicaoplossingen spelen hierin een essentiële rol. Telematica maakt het mogelijk om de CO2-uitstoot en het energieverbruik van voertuigen nauwkeurig te meten en vast te leggen in conforme rapportages. Daarbij helpt het natuurlijk ook om de ecologische voetafdruk van wagenparken te verkleinen, bijvoorbeeld door elektrificatie-opties te verkennen.

In 2025 zullen managers zich dus meer bewust moeten zijn van oplossingen om hun duurzaamheid te verhogen, om dit zo te rapporteren conform de nieuwe wetgeving. De impact van fleet op duurzaamheid is niet te onderschatten, maar ook de mogelijkheden om uitstoot te verminderen zijn nog onderbelicht. Net daarom is het essentieel dat managers zich bewust zijn van de tools om data van voertuigen te inventariseren en de rapportage te vereenvoudigen.

4 - Opladen: niet alleen onderweg, maar ook thuis

De elektrificatie van wagenparken in Nederland blijft toenemen. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om over te stappen op elektrische voertuigen (EV’s) als onderdeel van hun duurzaamheidsstrategie. Volgens de meest recente cijfers van de RVO zijn er in Nederland meer dan 178.000 (semi-)openbare laadpunten, en het aantal groeit gestaag. Daarnaast blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2024 dat 72% van de bestuurders de mogelijkheid heeft om de EV thuis aan een privé laadpaal op te laden. Dit draagt bij aan de toegankelijkheid en het gebruiksgemak van elektrische voertuigen. In combinatie met telematica kunnen wagenparkbeheerders de verbruikte energie nauwkeurig meten en de terugbetaling van de oplaadkosten vergemakkelijken. Een praktisch compromis voor werknemers, die er zeker van kunnen zijn dat ze elke ochtend met maximale autonomie kunnen vertrekken. Met deze ontwikkelingen is de overstap naar elektrische voertuigen niet alleen een milieuvriendelijke keuze, maar ook een efficiënte oplossing voor bedrijven en hun medewerkers. De toekomst van mobiliteit in Nederland lijkt dan ook steeds groener en slimmer.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie