Etiketten ontwerpen voor jouw producten: 3 belangrijke aandachtspunten!
Bij het ontwikkelen van nieuwe producten komt veel werk kijken. Er moet over heel wat worden nagedacht om dit in goede banen te leiden. Ook als het product af is, ben je er nog niet. Wellicht moet er bijvoorbeeld ook nog een etiket op het product worden geplakt. Bijvoorbeeld met informatie over het product, maar ook als promotiemateriaal of om dit op de juiste manier te verzenden. Bij bekende leveranciers zoals de Etikettenkoning zien ze hoe belangrijk een goed etiket is en op welke manieren dit allemaal ingezet kan worden. Juist doordat etiketten zo veelzijdig zijn, is het soms lastig om deze op de juiste manier te ontwerpen. Toch is het wel belangrijk dat dit met zorg wordt gedaan.
Heb jij een etiket nodig en wil je deze zelf ontwerpen? Maar heb je geen flauw idee waar je moet beginnen? Lees dan verder en ontdek de drie belangrijkste aandachtspunten bij het ontwerpen van etiketten.
1. Welke informatie plaats je allemaal op het etiket?
Etiketten kunnen voor heel veel verschillende doeleinden worden gebruikt. Bedenk daarom eerst goed welke informatie er nodig is op dit specifieke etiket. Denk bijvoorbeeld aan productinformatie, een ingrediëntenlijst of gewoon verduidelijking wat het product precies is. Daarnaast is het goed om te weten dat mensen van nature visueel ingesteld zijn. De kans is dus heel groot dat de tekst niet gelezen wordt. Als je dus echt iets duidelijk wil maken, zal een grote lap tekst meestal niet echt effectief zijn. In dat geval kun je er beter voor kiezen om een logo, foto of illustratie te gebruiken. Dit helpt om de boodschap beter over te brengen en trekt ook nog eens direct de aandacht.
2. Kleuren kiezen
Wil je bedrukte etiketten bestellen bij een specialist? Dan zijn de mogelijkheden eindeloos. The sky is the limit. Je kunt de etiketten namelijk geheel naar eigen wens samenstellen. Ook op het gebied van kleur is er veel mogelijk. Kies je voor een eenvoudige opdrukking in slechts één kleur of juist een full-colour ontwerp? Het is belangrijk dat het etiket aansluit op het logo en de huisstijl van jouw bedrijf. Zo zorg je direct voor meer herkenning en zullen mensen deze producten meteen toeschrijven aan jouw organisatie.
3. Laat je helpen door een specialist
Het is goed om te weten dat het ontwerpen van etiketten absoluut maatwerk is. Wat er nodig is en wat de specifieke wensen zijn is dus per persoon en situatie verschillend. Daarom is het slim om contact op te nemen met een fabrikant en jouw wensen voor te leggen. Op basis van het beeld dat jij schetst, kan hij vervolgens meer informatie bieden en met een ontwerp op de proppen komen. Zij denken niet alleen mee op het gebied van kleur en ontwerp, maar kijken ook mee bij het vinden van het juiste formaat. Je hoeft het dus echt niet allemaal zelf te bedenken. Schakel gerust hulp in. Zo weet je zeker dat het etiket straks geheel naar wens wordt.