BNW Index 2025: Onzekerheid is de enige zekerheid
Organisaties in Nederland werken in een voortdurend veranderende omgeving. De Benchmark Nederlandse Werkomgeving 2025 (BNW Index), vandaag gelanceerd tijdens de WorkPlace Xperience in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam, laat zien hoe organisaties omgaan met die constante verandering. Belangrijkste conclusie: de toekomst is onvoorspelbaarder dan ooit, waardoor wendbaarheid noodzakelijk is geworden.
De BNW Index is een initiatief van YNNO en Smart Workplace, en brengt trends en strategieën rond werk en werkomgevingen in kaart. Tijdens het event werd het eerste exemplaar overhandigd aan Japke-d. Bouma, bekend om haar scherpe en humoristische columns over kantoorcultuur. Zij schreef onder andere voor het NRC over de kantoortijger en de gruwels van de werkomgeving. Haar betrokkenheid benadrukt het maatschappelijke belang van beter inzicht in hoe we werken, en vooral: hoe het beter kan. Japke-d. Bouma: “Maak kantoren en werkplekken ondergeschikt aan de mensen.”
Onzekerheid is de enige zekerheid
Een van de conclusies van de editie van dit jaar is dat onzekerheid de enige zekere factor lijkt te zijn. Ontwikkelingen volgen elkaar (te) snel op, waardoor bijblijven lastig is. Nick Lettink, directeur van adviesbureau YNNO: “Waar we de editie van vorig jaar eindigden met de goede hoop en voorspelling dat AI zou helpen om een beetje van de onzekerheden weg te nemen, lijken die alleen maar toegenomen. AI heeft een grotere vlucht genomen dan gedacht en beïnvloedt daarmee al dagelijks de manier waarop we werken. Het is nog moeilijker geworden om de toekomst te voorspellen en daar op te anticiperen. Kortom: we bevinden ons in een overgangsfase tussen wat is en wat zal zijn. Onze verwachting is dat we nooit meer helemaal zullen komen tot wat zal zijn, omdat de ontwikkelingen simpelweg te snel gaan. Het is dus aan organisaties om te navigeren in een wereld vol onzekerheden.”
Leren van de voorlopers in de markt
Als onzekerheid het enige zekere gegeven is, wat doe je dan? Wat onderscheidt de ‘voorlopers’ in de markt van andere organisaties? Deze editie nemen we een kijkje in de keukens van onder meer Rabobank, VGZ en Alliander. De gemene deler bij alle organisaties is dat zij lef en durf tonen. Ze durven keuzes te maken ook als alle antwoorden niet duidelijk zijn. Zij tonen lef om te experimenteren en kijken hoe ver zij komen. En om ‘gewoon te doen’, ondanks dat misschien niet iedereen het ermee eens is of de uitkomsten onzeker zijn.
Inzicht en inspiratie
Dit jaar is gericht op het bieden van een kijkje in de keuken van verschillende organisaties die voorlopen op de belangrijke thema’s die de werkomgeving beïnvloeden. Daarmee is het doel van de BNW Index onveranderd gebleven: inzicht en inspiratie bieden, kennis met elkaar delen en zo te blijven anticiperen op de toekomst – ieder op zijn eigen tempo.
Download het rapport en kijk voor meer informatie op www.bnwindex.nl. Meer informatie over de initiatiefnemers vind je op de websites van YNNO en Smart Workplace.