Succes is groei en winst in evenwicht brengen
Bedrijfsgroei

Succes is groei en winst in evenwicht brengen

Redactie Baaz
Groei en winstgevendheid kunnen elkaar bijten. Zaak dus om ze met elkaar in balans te brengen. Vier tips helpen je wat op weg.

4 tips voor een betere balans

​Groei is goed, te veel of te snelle groei kan ten koste gaan van de winstgevendheid. Toch zullen veel ceo's ten koste van alles snel willen groeien. Waarom? Omdat de kapitaalmarkten snelle groeiers hoger waardeert dan trage. Toch moeten ceo's oppassen voor het klassieke 'dood door groei'. Tegelijkertijd kan een overdreven focus op winstgevendheid, bijvoorbeeld door de hand dicht op de knip te houden, leiden tot stagnatie. Het is de kunst om groei en winstgevendheid met elkaar in evenwicht te brengen. Baaz doet je vier gouden tips aan de hand. 

1. Bepaal wat je ondernemingsdoel is

Gaat het je om winstmaximalisatie of om een bepaald niveau van winstgevendheid te behalen? Of een beetje van beide? Dat kan per onderneming verschillen. Voor veel private ondernemingen met aandeelhouders gaat het om een zo hoog mogelijke return on investment. Focus je op groei, maar draai je verlies, zorg dan voor een tijdpad waarbinnen je onderneming weer zwarte cijfers schrijft. Ondernemingen die voor maximalisering van aandeelhouderswaarde gaan zullen proberen de onderneming te positioneren ten opzichte van de concurrentie: hetzij op groei, hetzij op winst. 

2. ​Gebruik de '45-regel'

Een gouden regel op Wallstreet is dat een onderneming voor een extreem hoge waardering ervoor moet zorgen dat de som van haar jaarlijkse groei en haar operationele marge boven de 45 procent moet liggen. In de praktijk betekent dit eigenlijk dat wanneer je met meer dan 45 procent groeit en quitte speelt of zelfs verlies draait, de kapitaalmarkten je toch positief waarderen. Anderzijds, een bedrijf dat niet of traag groeit heeft een operationele marge van boven de 45 procent nodig voor een gunstige waardering. Hoge operationele marges zijn echter moeilijk te realiseren - en al helemaal om ze voor langere tijd te behouden. ​Je kunt die 45-regel gebruiken als een eenvoudige manier om je business te benchmarken ten opzichte van de sterkste speler in je branche. Wees je er wel constant van bewust wat een hoge operationele marge doet voor je groeicurve en omgekeerd. 

3. Communiceer de doelen organisatiebreed

Ongeacht wat de einddoelen van je onderneming zijn, is het zaak om in elk geval de financiele doelen helder te formuleren en deze naar alle betrokkenen te communiceren via kwartaalplannen, jaarplannen en drie- of vijfjarenplannen. Het doel van deze planning is dat iedereen een duidelijk plaatje krijgt van zowel de lange als de korte termijn - en daarmee beter zicht krijgt op de uitruil tussen winstgevendheid en groei.

​4. ​Zorg voor de juiste middelen

Als je wilt groeien, dan moet je de uitgaven niet beperken en zul je moeten investeren in nieuwe  ideeën , producten en nieuwe middelen om de productiviteit te maximaliseren. Zet deze investeringen wel tegenover de langetermijnplannen voor de winstgevendheid. Winst maken vereist nog steeds de allocatie van middelen om productiviteit te maximaliseren en genoeg groei om in de veranderende markt relevant te blijven. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie