Meer traffic voor je webwinkel? Affiliate marketing!
7 regels voor effectieve affiliate marketing

Meer traffic voor je webwinkel? Affiliate marketing!

Redactie Baaz

Heb jij een webwinkel? Dan kan affiliate marketing een winstgevende vorm van internetmarketing zijn. Het levert je inkomsten op, conversie, of beide. Tenminste, wanneer ondernemer en marketeer zich aan zeven eenvoudige spelregels houden.

Effectieve internetmarketing

Affiliate marketing kan winstgevend zijn voor jou als ondernemer. Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (de affiliates) belonen voor leads of verkopen die de affiliate heeft gegenereerd. Denk hierbij aan lidmaatschappen of abonnementen. Een affiliate realiseert leads en verkopen door bijvoorbeeld advertenties van die adverteerders op hun website te plaatsen. Volgt uit die doorverwijzing een lead of verkoop, dan wordt de affiliate daarvoor beloond. Bekende affiliateconcepten zijn nieuwsbrieven of vergelijkingsites. 

Win-win - wie wil dat niet?

Bloggers met veel volgers zijn ideale affiliate marketeers. Bij een typische affiliate marketingovereenkomst sluit je een deal met een invloedrijke internetpersoonlijkheid of een andere bekendheid om je product aan te prijzen. Deze promoot het product via links, banners, testimonials en andere content. Je betaalt dan niet vooraf, maar op commissiebasis. En daar ontstaat de win-win: jij verwerft klanten, de affiliate inkomsten. Wil jij aan de slag als affiliate of wil je affiliates voor je laten werken? Let dan op de volgende zaken:

​1) Pas op voor bugs in webwinkels

​Technische fouten en bugs in je webwinkel zijn de beste garantie om snel klanten kwijt te raken. Bedenk dat een goed ontwikkeld affiliateprogramma geïntegreerd is met de webwinkel. Twijfel je of je dat kunt? Affiliatesystemen kun je kant en klaar inkopen bij zaken als Sharesale, Rakuten en CJ Affiliate. 

2) Zorg voor beloning op maat en een goede prijsstelling

Je kunt op verschillende manieren traffic naar een webwinkel genereren, bijvoorbeeld door op andere sites hyperlinks of banners te plaatsen of door middel van interessante online artikelen en reviews. Afzonderlijke manieren van trafficgeneratie verdienen afzonderlijke beloningen: op maat. Invloedrijke affiliates met veel volgers op social media vertegenwoordigen vaak uiteenlopende producten. Dat betekent dat de commissie per conversie van websitebezoeker naar betalende klant belangrijk is. Idealiter vertrouwen ondernemers op affiliatemarketing voor de marketing van producten tussen de 60 en 100 dollar. Want binnen dit prijsinterval krijg je significante salesvolumes tegen een redelijke commissie. 

3) Doe alleen zaken met de juiste marketeers 

​Succesvolle affiliates werken hard om invloed te creëren en associëren zich liever niet met producten waar ze geen zinvolle of inspirerende conversatie over kunnen voeren. De meeste affiliates hebben bovendien hun eigen niche, je moet dus doelgerichte deals sluiten met affiliates binnen jouw branche. Verkoop je keukengerei? Dan komen je affiliates uit de foodwereld, zijn het bijvoorbeeld restauranteigenaars en consultants binnen de voedselindustrie. En vergeet niet: een de beste affiliate marketeers verdienen een significante commissie.  

​4) Wees transparant en eerlijk

De reputatie van een affiliate kan averij oplopen bij te weinig openheid. Maar als ondernemer loop jij ook risico's. Dus je moet uitspraken of reviews van affiliates over jouw producten en diensten wel monitoren. En maak je gebruik van een intermediair of een advertentiedienst die met affiliates werkt, zie er dan op toe dat zo'n dienst zijn bloggers traint en van handleidingen voorziet.

5) Blijf dicht bij jezelf 

​Het succes van jouw business staat en valt met relaties - nep werkt dus niet op de langere termijn. Weersta de verleiding om met een persoonlijkheid in zee te gaan waar je niets mee hebt, maar waarvan je wel hoopt dat hij of zij een breed publiek bereikt. In het beste geval werf je geen nieuwe klanten, in het slechtste lopen ze weg en krijgt je geloofwaardigheid een knauw. Blijf dicht bij jezelf en je eigen business. Zit je in de food? Neem dan geen affiliate in dienst die heel beroemd is, maar wiens niche automotive is. Je hebt alleen succes in affiliate marketing wanneer je publiek zich met jou identificeert. 

6) Ben je consistent en geïnformeerd? 

Veel beginnende marketeers hebben de neiging te snel op een andere promotiemethode over te stappen. Hijgerig zoeken ze de Next Big Thing, en ze positioneren zich niet als ervaren en betrouwbaar. Een andere veelgemaakte fout is de keuze voor een bepaald product op basis van vermeende conversiecijfers of omdat een andere affiliatemarketeer er een goede boterham mee verdient. Ga niet voor de snelle winst, maar ken je kracht als marketeer. Je moet veel weten van een bepaald product en de specifieke markt die daarbij hoort en je moet in staat zijn waarde toe te voegen. 

7) Heb vertrouwen en wees vastberaden

​Het kost tijd, doorzettingsvermogen en geduld om jouw affiliate marketingdoelen te bereiken. Besef dat niet elk product als een raket gaat, maar blijf ook niet te lang hangen in een mislukking. De succesvolle marketeer onderscheidt zich van de middelmatige door volharding. Leer van je fouten en gebruik de kennis die je hebt opgedaan in dat geflopte project om een volgend tot een succes te maken.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie