Succesvolle merken zijn authentiek
Wat maakt merken authentiek?
Weinig consumenten vertrouwen een reclameboodschap. Voordat we een aankoop doen, informeren we liever eerst bij een bekende of een product of dienst bevalt. In onze aankoopbeslissingen laten we ons vooral leiden door vertrouwen en authenticiteit. En dat is interessant voor merken en marketeers. 63 procent van de consumenten geeft namelijk aan het liefst zaken te doen met een onderneming die authentiek overkomt. Althans, authentieker dan de concurrentie. Maar wat maakt een merk nou eigenlijk authentiek? Authentieke merken blijken 7 vuistregels te hanteren, meldt Entrepreneur.
1. Luister naar de klant
Met social media is de traditionele mond-tot-mond-reclame nog belangrijker geworden dan eerst. Klanten praten online over jouw merk – zorg dus dat je weet wat er speelt en communiceer met je klant op social media. Dit mes snijdt aan twee kanten: het is niet alleen pure business intelligence, klanten vinden het prettig dat je met ze in dialoog gaat over hun beleving. Chat daarom actief mee met online discussies en zorg ervoor dat je klanten die hun negatieve ervaringen online delen tevreden stelt.
2. Houd niet krampachtig vast aan je zelf gecreëerde merkimago
Wie zijn oor online te luisteren legt, ontdekt veel. Bijvoorbeeld dat het imago van jouw merk of de merkboodschap die jij wilt uitdragen, helemaal niet overeenkomt met het beeld dat de klanten van jouw merk hebben. Wees daar flexibel in. En wees vooral niet bang om je oude uitgangspunten los te laten en samen met je klanten op zoek te gaan naar een sterker en authentieker merk. Het zijn immers je klanten die jouw merk maken.
3. Koester je merkwaarden
Merkwaarden zijn belangrijk. Neem de outdoorindustrie. De meeste outdoormerken gaan er prat op hun ‘stam’ of ‘community’ te vertegenwoordigen. Wat dergelijke merken ook expliciet communiceren, is dat ze het belangrijk vinden dat hun klanten niet alleen hun producten afnemen, maar dat ze ook nog eens ergens voor staan. Uit onderzoek blijkt dat 64 procent van de consumenten gedeelde en gemeenschappelijke waarden de belangrijkste reden vindt om een relatie aan te gaan met een merk. Kortom: communitybuilding is het parool.
4. Wees eerlijk
Eerlijk duurt het langst. Een wandtegeltjeswijsheid die het nog steeds doet. Authentieke merken zijn eerlijk over hun producten, iets wat door 91 procent van de consumenten zeer gewaardeerd wordt. Mooie foto`s en jubelende productomschrijvingen op je website zijn natuurlijk prima, maar wie slim is zet er ook de foto`s bij die hun klanten maken en op social media zetten. Al dan niet vergezeld van een testimonial. Dit vergroot namelijk het gevoel van transparantie. En in het verlengde daarvan, het vertrouwen.
5. Personaliseer
Laat je klanten zien dat je om ze geeft. 73 procent van de consument geeft aan graag van een bedrijf te kopen dat persoonlijke informatie gebruikt om hun aankoopbeleving te optimaliseren. Met de huidige technologieën is dat een koud kunstje: aan de hand van de aankoopgeschiedenis kun je klanten aankoopsuggesties doen of complementaire producten en diensten aanbieden. Via bijsluiters, op Instagram of met gepersonaliseerde e-mailmarketing.
6. Ontdek je verhaal
De kans is groot dat je een goed verhaal hebt maar dat je dat (nog) niet gebruikt. Dat kan van alles zijn: van het verhaal van de oprichter tot een korte verklaring waarom jij precies in je merk gelooft. Linksom of rechtsom, wat de klant wil weten is waarom jij achter je merk staat en waarom je er zo om geeft. Want weten ze dat eenmaal, dan wordt het eenvoudiger om er ook zelf in te geloven. Alles draait om het verhaal achter het merk. Het liefst is dat een verhaal waarin de klant zichzelf herkent.
7. Elke dag telt
Onthoud dat klanten elke dag merken kopen en ermee bezig zijn. Wil je authentiek zijn? Wees dan consistent. Zorg ervoor dat elk contactmoment tussen jouw merk en een klant een positieve indruk achterlaat. Wie ambassadeur van zijn eigen merk wil zijn, heeft nooit een vrije dag. Zorg dat al je marketinguitingen de authenticiteit van je merk weerspiegelen en blijf te allen tijde attent en behulpzaam naar je klanten.