Coworking wint aan terrein onder startups
Het zogenaamde 'coworking' wint aan populariteit. Vooral startups zien steeds vaker de voordelen van de cowerkplekken.
Startups kiezen vaker voor coworking
Het aantal cowerkplekken is sinds 2006 bijna ieder jaar verdubbeld. Naar verwachting zijn er in 2018 wereldwijd meer dan 37.000 coworking-ruimtes.
Veel bedrijven, vooral startups, kiezen vaak voor deze omgevingen die meestal kostenbesparend zijn. Uit internationaal onderzoek van Regus, een wereldwijd actieve aanbieder van flexibele werkplekken, blijkt dat vooral de gelegenheid om professionals van andere bedrijven te ontmoeten en de netwerkmogelijkheden voor Nederlandse professionals belangrijke redenen zijn om ervoor te kiezen een kantoorruimte te delen. Het is zelfs belangrijker dan de lagere kosten.
Lagere kosten
Dankzij coworking kunnen kleinere bedrijven, zoals startups, een vestiging openen en kunnen zzp’ers en freelancers profiteren van alle voordelen van een groot kantoor, zonder de kosten die daar normaal bij komen kijken. Toch vindt men cowerkplekken soms te casual voor belangrijke meetings of wanneer privacy gewenst is.
Nadelen van coworking zijn er ook
Ruim driekwart (76 procent) van de respondenten geeft aan dat cowerkplekken soms niet professioneel genoeg zijn om klanten te ontvangen. Daarnaast vindt 74 procent van de Nederlandse professionals ook dat er te weinig privacy kan zijn of dat het moeilijk is om te concentreren (61 procent). Het hebben van aparte professionele ruimtes is dan ook belangrijk om efficiënt te kunnen werken vanuit een coworking ruimte.
Er is nog een nadeel: hoewel coworking ideaal is voor innovatie en startups, vindt bijna de helft (49 procent) van de Nederlandse professionals dat er te weinig vergaderruimte is bij sommige cowerkplekken.