Hoe ga je om met negatieve publiciteit?
Negatieve publiciteit hoeft geen slecht nieuws te zijn voor je bedrijf, als je er maar op de juiste manier op reageert.
Negatieve publiciteit is geen ramp
Het is de nachtmerrie van elke ondernemer: je bedrijf komt in het nieuws met een schandaal, een blunder of een andere vervelende gebeurtenis. Gelukkig is negatieve publiciteit niet het einde van de wereld, als je er maar op de juiste wijze mee omgaat. Business 2 Community heeft de beste adviezen van experts uit het veld op een rijtje gezet. Een selectie:
- Doe vooral niet alsof er helemaal niks aan de hand is. Erken het probleem en leg uit wat je hebt gedaan om de situatie recht te zetten en herhaling te voorkomen.
- Negeer de ophef ook niet. Nog erger dan negatieve publiciteit is negatieve publiciteit zonder tegengeluid. Neem je verantwoordelijkheid en wees zo transparant mogelijk.
- Probeer de situatie om te buigen in je voordeel. Als iemand een klacht heeft en je komt die persoon tegemoet, zou het zomaar kunnen dat je er een vaste klant bij hebt.
- Wees actief op social media. Reageer op elke negatieve opmerking op Facebook en Twitter en zorg ervoor dat iedereen kan zien dat je de kritiek uiterst serieus neemt.
- Houd het beschaafd en word niet boos. Je kunt een nette mail sturen aan de schrijver van een negatieve reactie waarin je vraagt wat je eventueel zou kunnen verbeteren.
- Het is zinvol om een pr-bureau in te schakelen dat expertise heeft op het gebied van negatieve publiciteit. Ga niet op eigen houtje iets proberen als je niet weet wat je doet.
- Blijf kalm. Negatieve publiciteit waait snel over en het is voorbij voordat je het weet. Laat je inspireren door politici; die zijn er meestal binnen no-time weer bovenop.
- Luister naar adviezen van ervaren ondernemers, leer van hun fouten en probeer positief in het nieuws te komen om het negatieve bericht naar de achtergrond te duwen.
- Analyseer goed wat er mis is gegaan en of de oorzaak voor de negatieve publiciteit gevonden is, maar blijf niet hangen in die negativiteit. Dat is schadelijk voor je zaak.
- Accepteer dat je nou eenmaal niet iedereen tevreden kunt houden, hoe goed je ook op negatieve publiciteit reageert. Er zullen altijd mensen boos op je bedrijf blijven.