Mkb: een hyperlokaal 2016
Elk jaar vallen ze als rijpe appels uit de boom: de trendlijstjes voor het nieuwe jaar. Welke hypes worden definitief een trend en verder in de toekomst wellicht niets meer en niets minder dan een normaliteit? We schijnen het licht op misschien wel de meest interessante ondernemerstrend in het mkb: hyperlokaal.
Wie wil weten waar men in 2016 rekening mee moet houden om (nog) succesvoller te zijn dan het afgelopen jaar, kan de talloze toplijstjes met daarop de – volgens kenners – grootste mkb-trends voor dit jaar eens doorspitten. Wat, geen tijd? Laten we eens kijken naar de drie trends waar mkb'ers volgens Dutch Network Group (DNG) rekening mee moeten houden. De eerste trend: men gaat steeds meer van werknemend naar ondernemend. Trend twee: curatie krijgt steeds meer de aandacht in plaats van creatie. En met stip op drie: de mkb'er verkiest in 2016 hyperlokaal boven internationaal.
Die laatste trend pikken we er graag even uit. De hyperlokaal-trend is er op drie niveaus: productniveau (lokale producten en leveranciers), serviceniveau (denk aan levering op de dag van bestelling) en shoppingniveau in de vorm van location based services als iBeacons of winkelen met je mobiel in de aanslag. Een trend start niet op 1 januari klokslag twaalf uur. De door DNG aangehaalde hyperlokaal-movement op drie niveaus is natuurlijk al langer gaande dankzij vele trendsetters en innovatieve mkb'ers. Enkele frontrunners stellen we aan je voor. Wat verwachten zij van 2016?
Het hyperlokale product
Rotterdammers zijn trots op hun stad en alles wat uit hun stad komt. Selfmade. Een conceptwinkel voor Rotterdamse mode-, design-, kunst-, muziek-, film-, delicatessen- en lifestyleproducten is een schot in de roos. GROOS, zo heet de winkel in het Schieblock nabij het Hofplein, opende in februari 2013 haar deuren en is naar eigen zeggen hét platform voor kwaliteitsproducten die uit de havenstad komen. Hyperlokaal tot in de puntjes. Stap binnen bij GROOS en je loopt tegen kledingrekken, koffietafelboeken, kleurrijke sokken en kleine meubels aan. Plus de bekende en succesvolle koperen lampen van de Rotterdamse ontwerper David Derksen en de producten van Maakwaar, een collectief van ontwerpers met verschillende disciplines. De plannen voor 2016? Eva Sharo van GROOS: 'In 2016 hopen we de winkel naar een hoger niveau te tillen. En naast de winkel het platform verder uit te breiden en een start te maken met een verkoopagentschap.'
De hyperlokale service
De oprichters van The Cloakroom, Kasper Brandi Petersen en Asbjørn Jørgensen, geloven dat winkelen een missie is die je als ondernemer zo efficiënt mogelijk moet benaderen. 'Wij bieden een gratis personal shopping-service voor mannen, met als doel hen een nieuwe winkelbeleving te bieden. Nadat je de stijlquiz hebt doorlopen, neemt een van onze personal shoppers contact op om jouw wensen door te spreken. Vervolgens stelt hij een box samen met outfits afgestemd op jouw voorkeuren. Men betaalt niets voor de service of de verzending en wij rekenen de normale retailprijzen. Je ontvangt pas een factuur zodra wij weten welke artikelen je uit hebt gekozen.' We vroegen de oprichters van het Deens-Nederlandse bedrijf waarom het concept in 2016 nog groter gaat worden. 'We willen met The Cloakroom doorgroeien naar een ware Europese marktleider met haar unieke persoonlijke dienstlevering en inspiratie voor gevestigde retailers.'
Het hyperlokale winkelen
Na een succesvolle testfase bij Media Markt is de dealmakerapp Yippie! sinds een tijdje beschikbaar op iOS en Android. Met de app is volgens de makers niet langer het aanbod van de winkels leidend, maar de vraag van de consument. Het is de eerste app waarmee men in de winkelstraat op zoek kan gaan naar de beste deal. Aan de andere kant is het een middel voor retailers om te weten waar consumenten naar zoeken, zodat ze hier hun aanbiedingen op kunnen aanpassen. Maurice Kroon, ceo en oprichter: 'Nu is het prijsvergelijken een tijdrovende en frustrerende aangelegenheid om tussen alle aanbiedingen die ene superdeal te vinden. Er is een enorm aanbod van "geweldige aanbiedingen", zo groot dat we er bijna immuun voor zijn geworden. Shoppen zou zoveel leuker zijn als je altijd direct die superdeal zou krijgen.' De oude prijsvergelijkers bieden volgens Maurice geen uitkomst meer. Offline shops hebben nooit echt meegedaan en online shops betalen te veel geld, omdat zij tegen elkaar op moeten bieden voor de beste plek. Ze kunnen niet anders dan die hoge kosten doorberekenen aan de consument waardoor er weinig marge overblijft voor scherpe aanbiedingen. 'Retailers zijn dit echt zat. De beste deal staat vaak op pagina twee, waar niemand kijkt, dat vinden velen ronduit misleidend.'