Online marketing 2016: in-SERP, VR en app-charts
Een steeds groter deel van het marketingbudget gaat op aan online, dat geldt voor zowel kleine als grote ondernemingen. Dan is het wel zo handig om de trends voor het nieuwe jaar in de gaten te houden.
De online overheersing
Video advertising
Ze zijn absoluut niet nieuw, de video ads. YouTube, Facebook en Bing leven ervan. Bijzonder is wel dat de mogelijkheden met deze vorm van marketing in 2016 alleen maar groter worden. Dat is mede te danken aan Google dat ook een woordje gaat meespreken in de vorm van in-SERP video advertising. Voor veel marketeers is dat een teken dat video ads steeds meer worden geaccepteerd door het grote publiek. Video ads op de gekste plekken en raarste momenten: wen er maar aan. Beter: maak er als ondernemer gebruik van.
App indexering
Het indexeren van apps – bijvoorbeeld door Google - zal naar alle waarschijnlijkheid leiden tot een explosie van apps. Adverteerders willen dat hun app zo hoog mogelijk in de indexlijstjes staat, zodat men nog beter opvalt met de applicatie. Een app is een steeds belangrijkere marketingtool, echter niet goedkoop. Je wilt niet in de onderste regionen van de hitparades blijven hangen. Zorg dus dat je als een raket door de rankings schiet.
Mobiel versus desktop
2016 wordt het jaar waarin mobiel het compleet wint van de desktop. De grote spelers – Google voorop – richten alle pijlen op mobiel verkeer. Steeds meer functies en technologieën, zoals algoritmes, zijn nu al of binnenkort mobile-only toepasbaar. Voor ondernemers betekent het dat je niet per se alles op een desktop hoeft te zetten, mobile only is een mogelijkheid. Volgens Google wordt online marketing veel meer mobile-gefocust. Bedenk dus goed wat je met je budget doet!
De online assistent
Je ziet ze al veel, maar het aantal zal alleen maar toe nemen: de digitale assistent. Een vraag over een online bestelling, de site of het aanbod? Een assistent als 'Siri' is dan absoluut een musthave. Ook Search Engine Optimization (SEO) en pay-per-click (PPC) zijn twee digitale hulpmiddelen die niet meer onontkoombaar zijn, wil je het uiterste uit je digitale marketing halen.
Virtual Reality
Even leek Virtual Reality een afgeserveerde hype. Tien jaar terug had iedereen het er over, tot voor kort leek het een relikwie uit het vorige decennium. Tot dat state-of-the-art VR-technieken de afgelopen jaren hun intrede deden en ze relatief voordelig ingezet kunnen worden voor marketingdoeleinden. Van de ultracoole Peugeot 'Catch the Dragon' VR-campagne tot de Oculus Rift op beurzen.
YouTube blijft het numero uno online video ads-platform. Wat kan je er mee als startende ondernemer? Check deze video!