Gastcolumn: Doorontwikkelen is doorgroeien
In onze vorige column vertelden we over het vierjarige bestaan van ons bedrijf. Een van de belangrijkste ervaringen van de afgelopen jaren is dat we ons en onze producten moeten blijven ontwikkelen om de groei van het bedrijf door te zetten. In deze column gaan we daar graag wat dieper op in.
Een goede onderneming begint met een goed onderscheidend vermogen. Dit onderscheidend vermogen bepaalt of een klant voor jou kiest of voor een concurrent. Het onderscheidend vermogen zal echter niet altijd zomaar blijven bestaan. Indien een concept succesvol is zullen andere partijen dit concept willen kopiëren. Het is daarom belangrijk om constant te blijven ontwikkelen om een voorsprong te behouden.
Dit doorontwikkelen houdt voor ons in dat we bezig zijn met het ontwikkelen van nieuwe producten. Deze producten ontstaan vaak doordat we luisteren naar de wensen van onze klanten. Doordat we een kleine organisatie zijn en zowel verkoop, productie als installatie verrichten kunnen we mogelijke verbeteringen of aanpassingen snel doorvoeren. Als klein en startend bedrijf is dit een belangrijke manier waarmee we ons onderscheiden van grote organisaties. Op deze manier leveren we niet alleen een meerwaarde voor de huidige klant, maar komen we ook op ideeën voor nieuwe producten voor toekomstige klanten.
Ontwikkelen is gezien worden
Door te blijven ontwikkelen en af en toe iets unieks te doen, blijf je interessant voor je doelgroep. Deze ontwikkelingen zijn eenvoudig uit te buiten in reclame-uitingen die zorgen voor meer naamsbekendheid en uiteindelijk verkoop. Wanneer je een nieuwe ontwikkeling hebt, kun je namelijk eenvoudig gerelateerde vakbladen benaderen die hier een redactioneel stuk over kunnen schrijven. Deze vakbladen zijn immers ook constant opzoek naar interessante content voor hun blad. Een nieuwe ontwikkeling is ook een goede reden om je bestaande klanten weer een keer te berichten, zonder dat het overkomt als spam. Door tijd te besteden aan het ontwikkelen van ons bedrijf en onze producten hebben we al snel duizenden euro's aan advertentiekosten bespaard.
Ontwikkelen om te optimaliseren
Een derde reden om te blijven ontwikkelen is om de productie/inkoop te optimaliseren. Een besparing op de inkoop is een op een door te rekenen als extra winst, of een verlaging in de verkoopprijs zodat je concurrerend blijft. Het laatste halfjaar zijn we bezig geweest met het optimaliseren van onze productiefaciliteit en het zoeken naar alternatieve leveranciers, waardoor we goedkoper, sneller en stabieler kunnen produceren. Zodra je als onderneming bestaansrecht hebt opgebouwd, ben je ook voor je leveranciers een interessante partij om binnen te halen en heb je dus een goede onderhandelpositie die je kunt gebruiken om je marges te vergroten.
Begin 2016 introduceren we één van onze nieuwe producten. Bekijk ons nieuwe opvouwbaar bureauscherm alvast hier. Wij wensen iedereen een succesvol 2016!
Nyink
Al een aantal maanden volgen we de enthousiaste jonge ondernemers Peter Nijhuis (1990) en Erik Weenink (1991) op de voet. Erik zal ons door middel van een maandelijkse column op de hoogte houden van de ontwikkelingen binnen hun bedrijf Nyink.