Vijf social media tips
Word een social media expert
Plan
Net als het starten van een bedrijf, begint het gebruiken van social media ook met een plan, een strategie. Je moet eerst weten wie je doelgroep is en wat je boodschap is. Zonder deze gegevens zul je niet veel toevoegen op de social media kanalen en is de kans groot dat je als irritant wordt ervaren. Daarom: maak een goed en duidelijk plan van tevoren!
Waardevolle content
Om online te groeien is het belangrijk dat je iets toevoegt. Zorg er dus voor dat je waardevolle content creëert en deelt, content die jouw doelgroep wil lezen. Denk bijvoorbeeld aan interessante interviews of (video)tutorials.
Regelmaat
Eén week heel veel posten en dan twee maanden niets meer heeft natuurlijk geen zin. Je volgers willen weten wat ze kunnen verwachten. Ze willen een lijn in je berichten zien en dat kun je bereiken door regelmatig posts online te zetten. Probeer bijvoorbeeld iedere week een moment in te plannen waarop je met al je social media kanalen aan de slag gaat.
Foto's en video's
Ben eens eerlijk, wat zou jij eerder lezen: een artikel met een mooie foto/video of een artikel zonder beeld. Juist, dan kies je toch voor het artikel met beeld erbij. Visueel slaat namelijk aan, mensen kunnen meteen zien waar het artikel over gaat en dat heb je nodig. Kies voor passende video's of foto's, succes verzekerd!
Interactie op social media
Het doel van social media is eigenlijk om je doelgroep te bereiken en met hen in contact te komen. Dus creëer interactie met je achterban. Ga het gesprek met ze aan, reageer op hun vragen of opmerkingen. Staar je niet blind op je likes of het aantal keren dat je bericht gedeeld is, maar focus je ook op de interactie. Het is fijn om te weten dat er achter die social media kanalen echte mensen zitten en geen robots! Dus reageren maar.