Maak je nieuwsbrief (nog) effectiever
Je kent het wel: je opent je mail en een stroom aan e-mailnieuwsbrieven vult je scherm. Om ervoor te zorgen dat jouw klant je nieuwsbrief leest, moet je opvallen. Maar hoe doe je dat?
Data Driven Marketing Association (DDMA), een branchevereniging voor marketing met honderden leden waaronder War Child, ANWB, PostNL en Sanoma, heeft een uiterst bruikbaar usability en eye-tracking-onderzoek naar e-mailnieuwsbrieven van organisaties, waaronder Ziggo, De Telegraaf, OHRA, WWF en ANWB, gepubliceerd.
Wanneer je door het 38 pagina's tellende rapport bladert, kom je terecht bij enkele opmerkelijke zaken (en een paar open deuren) die de digitale nieuwsbrief leesbaarder, opvallender en eenvoudiger maken. Maar let op, het lezen van een brief op een desktop vereist zo nu en dan andere do's en don'ts dan de mobiele versie. Wij zetten de beste tips en adviezen voor je op een rij.
Ga voor adaptive
Juist voor de personen die jouw brief via de smartphone openen, is adaptive design een must. Lange lappen tekst met weinig koppen en tussenkoppen zijn funest voor de nieuwsbrieflezer op het mobieltje. Wees dus vooral kort en bondig. Het is sowieso slimmer om adaptive design te gebruiken in plaats van responsive design, concludeert DDMA.
Wees kleurloos
Qua achtergrond dan. Zorg ervoor dat die wit is. Gekleurde achtergronden zijn onduidelijk en behoorlijk irritant.
Breaking news
Het lijkt logisch, maar toch zie je dat de zender het niet altijd doet: het belangrijkste nieuws graag zo hoog mogelijk in de brief. Start niet met ditjes en datjes, maar knal direct met je breaking news.
Beeldig
Vooral op de smartphone moet je de aandacht trekken met beeld. Een opvallende foto is minstens zo belangrijk als een spannende kop. Ook gekleurde buttons met actieve tekst verhogen de kans op doorklikken.
Het eind
Niet alleen een duidelijke start is van belang, het einde moet ook evident zijn. Sluit je brief af met een gekleurde balk, een vlak of de contactinformatie.