HelloFresh speelt slim in op behoeften consument
HelloFresh speelt slim in op behoeften consument

HelloFresh speelt slim in op behoeften consument

Redactie Baaz
Wat wil ik vanavond eten? Een vraag die waarschijnlijk veel mensen met moeite iedere dag beantwoorden. Laten we vooral het doen van boodschappen en het gezond willen eten niet vergeten. We willen veel, maar we komen tijd tekort. Als je hier slim op inspeelt, schiet je natuurlijk meteen raak. En dat is precies wat HelloFresh deed.

In 2011 werd HelloFresh in Berlijn opgericht door Dominik Richter en Thomas Griesel. Nadat zij het concept, waarbij je middels een abonnementsmodel gezonde maaltijdboxen kunt bestellen, hadden uitgedacht en gefinancierd werd het meteen in vijf landen uitgerold. Naast Duitsland waren dat Nederland, Oostenrijk, Engeland en Australië. Inmiddels zijn de Verenigde Staten en België eraan toegevoegd. Via via werd Maartje Frederiks benaderd om het concept in Nederland op te zetten. ‘Ik heb jaren als consultant gewerkt, maar ik wilde graag ondernemen en meer resultaat zien van de dingen die ik aan het doen was. Toen ik voor de eerste keer over het concept HelloFresh hoorde, dacht ik: dit geeft voor veel mensen antwoord op een vraag die ze iedere dag moeten beantwoorden, namelijk: “Wat ga ik vanavond eten?” Dat is niet voor iedereen een gemakkelijke vraag. Ik houd zelf van lekker en gezond eten. Ik hoefde niet lang na te denken toen ik benaderd werd om de Nederlandse tak van het bedrijf op te zetten. Zo kon ik ondernemen, bezig zijn met eten én andere mensen helpen met een gezonde levensstijl. Dit sprak me erg aan.’ Inmiddels is Maartje al ruim drie jaar bezig met HelloFresh in Nederland en sinds begin dit jaar in België. Net als veel ondernemers is ook zij klein begonnen. ‘Ik heb stap voor stap het bedrijf in Nederland opgezet. Het klinkt misschien flauw of voor de hand liggend, maar zo is het wel gegaan. We testen en proberen veel. Inmiddels wordt HelloFresh steeds bekender in het land en krijgen we meer abonnees. Aan het einde van het jaar willen we aan één procent van de huishoudens in de Benelux bezorgen’, vertelt ze enthousiast.

Flexibeler

Een bedrijf opzetten is één, maar het succesvol maken is misschien nog wel belangrijker. De afgelopen jaren heeft Maartje hard gewerkt om HelloFresh steeds groter te maken. ‘Ik ben alleen begonnen, maar nu heeft het bedrijf veel meer personeel, waarvan een groot deel klantenservice is. Om het bedrijf groot te maken, is klantenacquisitie belangrijk, dit hangt ook samen met naamsbekendheid. We proberen zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met HelloFresh, zodat ze weten wie we zijn en wat we doen. Het binnenhalen van een klant is een belangrijke stap, maar je klant behouden is nog veel belangrijker. We hebben een flexibel lidmaatschapsmodel dat wekelijks opzegbaar is. We doen er natuurlijk alles aan om onze klanten te behouden. Zo luisteren we goed naar hen en proberen we met alle feedback iets te doen. Daarnaast meten we veel, dus we weten al goed wat wel en niet werkt.’ Om de concurrentie achter zich te laten, is het volgens Maartje belangrijk om naar de klant te blijven luisteren. ‘We zijn flexibel, maar we willen nog flexibeler worden. We hebben nu bijvoorbeeld maaltijdboxen voor één tot en met zes personen met drie of vijf maaltijden, vier leverdagen en verschillende boxen, zoals een Originalbox, VeggieBox en Fruitbox. We willen in de toekomst meer inspelen op de wensen van de klant en ons ten opzichte van de klant nog flexibeler opstellen.

Slim inspelen op de markt

Aan gezond en biologisch eten wordt tegenwoordig veel aandacht besteed. Mensen willen zo gezond mogelijk leven en dat is niet altijd even gemakkelijk. Gebrek aan tijd is vaak een probleem. ‘Mensen hebben minder tijd en als ze tijd over hebben, willen ze leuke dingen doen. Koken hoort bij velen in dit rijtje thuis, maar boodschappen doen bijvoorbeeld niet. Daarnaast zie je dat mensen gezond willen leven en voor zichzelf en het gezin willen zorgen. Het weten wat je eet wordt ook steeds belangrijker. De herkomst van producten moet bekend zijn. Op al deze ontwikkelingen spelen wij in. We proberen de klant zo gezond mogelijk te laten eten en we vertellen bij ieder product wat het is en waar het vandaan komt.’ Door initiatieven als HelloFresh wordt het leven van de mens dus steeds eenvoudiger. Zo hoeft hij geen boodschappen meer te doen en nadenken over wat hij wil eten is verleden tijd, want bij iedere maaltijdbox zitten recepten die je kunt maken. ‘Wij proberen gezond eten zo gemakkelijk, toegankelijk en leuk mogelijk te maken. Met onze recepten brengen we inspiratie in de keuken om weer eens wat anders te maken en nieuwe producten uit te proberen. Het allermooiste van alles wat ik doe, is dat ik steeds een grotere groep mensen kan helpen om lekker en gezond te eten.’

Passie en focus

Maartje benadrukt een paar keer dat passie het sleutelwoord is van het succes van HelloFresh. ‘Ondernemen geeft mij veel energie. Ik werk er met heel veel passie aan en werk erg hard. Als je iets leuk vindt om te doen, dan is het helemaal niet erg om er veel mee bezig te zijn. Ik vind het mooi om te zien dat je van iets kleins iets groots kunt maken als je er genoeg zorg en aandacht aan besteedt. Naast passie is focus ook erg belangrijk. Je moet je doel goed voor ogen houden en daar stapje voor stapje naartoe werken en het doel niet uit het oog verliezen. Ik heb de afgelopen jaren geleerd dat ik niet bang moet zijn om dingen te doen. Je moet veel proberen en het gewoon doen.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie