Throwback Bossday: Declaree
Het gedoe met bonnetjes is voor elke ondernemer een lastig punt. Dat moet simpeler kunnen, bedachten Bas Janssen, Bart Jochems en Jasper Spoor zich in 2012. Met de Declaree-app wisten ze een ware hype rond declaraties te ontketenen, maar toen wij ze spraken waren ze nog huiverig om met een investeerder in zee te gaan. Hebben ze de stap inmiddels aangedurfd?
‘Toen we de vorige keer met jullie spraken, waren we nog maar net commercieel begonnen en hadden we iets van vijfhonderd klanten. Dat heeft echt een enorme vlucht genomen. We hebben ook heel veel geleerd van de nieuwe klanten die we hebben aangesloten. Zo kun je nu via de mobiele app ook je afgelegde kilometers makkelijk invoeren en hebben we klanten als de Provincie Gelderland binnen weten te halen. Zij houden nu de aanwezigheidsvergoedingen van de raadsleden bij via de app. Het bedrijf bestaat nog steeds uit dezelfde founders, dus op organisatorisch gebied is er niet veel veranderd. Wel hebben we eindelijk die investeerder aangetrokken, niet lang nadat we jullie spraken. Naast de angelinvestering hebben we geld opgehaald met een succesvolle crowdfunding-campagne. We hebben heel veel tijd gestoken in het opbouwen van de business en staan nu aan de vooravond van een nieuwe investeringsronde. Hiermee willen we ongeveer tien man personeel extra aantrekken, anders is het niet meer te doen.’
Wat waren de belangrijkste leermomenten de afgelopen jaren?
‘We zijn begonnen als een echte technische club, een stel nerds in een hok die kunnen programmeren. De zakelijke kennis moeten we van buiten halen. Dat was ook een belangrijke reden om die angel aan te trekken: voor de marktkennis. We hadden natuurlijk wel een idee, maar als dat eenmaal doorontwikkeld en live is, moet je het nog verkopen. We hebben wel geleerd dat er echt synergie moet zijn met een investeerder, het gaat niet zomaar om geld, maar om ‘smart money’. We hebben met een aantal investeerders geschakeld en zijn bijna met de verkeerde in zee gegaan. Dat was heel spannend en het ketste op het laatste moment af. Uiteindelijk zijn we verder gegaan met een partij die ons echt verder kon brengen en daar hebben we veel voordeel van gehad.’
Hoe zien jullie de toekomst van het bedrijf?
‘We hebben absoluut internationale ambities. In eerste instantie hebben we een focus op Nederland, er is hier nog genoeg markt om verder te groeien. Maar we willen ook zo snel mogelijk de grens over. Europa in: Duitsland, Frankrijk en de UK. Daar speelt dit probleem met de bonnetjes net zo goed en alles ligt daar nog open. We zijn bezig met de vertaling van de app naar het Duits. Wil je voet aan de grond krijgen in het buitenland, heb je echter ook lokale accountmanagers nodig, die support kunnen bieden in een andere taal. Een datum heb ik nog niet, het is een punt op de horizon waar we naartoe werken.’
Erasmus Centre For Entrepreneurship
Declaree is gevestigd in de ECE campus van het Erasmus Centre for Entrepreneurship. ECE ondersteunt ondernemers en bedrijven om ideeën daadwerkelijk om te zetten in innovaties. Het ECE biedt diverse mogelijkheden hiervoor: onderzoek, onderwijsprogramma's, werkplekken en andere faciliteiten op de ECE Campus, en een actieve community waar corporates, startups en academici samenkomen. Om als mkb te innoveren kun je terecht bij het New Business Cycle programma en voor startups is er het Get Started programma. Dit zijn beide doorlopende programma's van 10 weken waarbij je je nieuwe ideeën kunt testen en versneld nieuwe innovaties kunt ontwikkelen, ondersteund door ervaren docenten en business coaches. Kijk voor meer info op www.ece.nl