Consumentenvertrouwen stijgt weer boven nulpunt

Consumentenvertrouwen stijgt weer boven nulpunt

Redactie Baaz
Voor het eerst sinds de zomer van 2007 is het vertrouwen van consumenten in de economie weer boven het nulpunt gestegen. Het indexcijfer van het CBS dat het consumentenvertrouwen aangeeft komt in maart uit op 2.

Consumenten zijn in maart eindelijk weer positief gestemd over het economisch klimaat meldt het CBS. Dat was voor het laatst in de zomer van 2007. De stijging van het consumentenvertrouwen is opvallend omdat deze zo sterk is. Afgelopen februari stond het indexcijfer van het CBS nog op -7 en in maart is dit plots gestegen naar 2. Gemiddeld lag dit cijfer de afgelopen twintig jaar op -8, met een uitschieter vlak voor het barsten van de internetbubbel waarin de index steeg naar 27. Het dieptepunt lag in februari van 2013, toen stond de index op -44.

Positieve berichten levert positieve consumenten op

Volgens het CBS is het oordeel over zowel de aankomende periode als de afgelopen periode zeer positief. Dit hangt samen met de positieve berichten over de arbeidsmarkt en de economie, die de afgelopen maanden verschenen. Ook de stijgende koersen op de aandelenmarkt hebben een positief effect. Voor ondernemers is het fijn te weten dat de koopbereidheid bij consument ook toeneemt, hoewel die nog altijd op -7 uitkomt. Toch is het aantal mensen dat van mening is dat de tijd gunstig is voor grote aankopen net zo groot als de groep die vindt dat dit niet het geval is. Dit is voor het eerst sinds 2008 het geval.

Werkloosheid

Een derde van de consumenten verwacht dat de werkloosheid de komende tijd verder afneemt, wat de koopbereidheid ten goede komt. Ze lijken hier voorlopig gelijk in te krijgen, de afgelopen maanden nam de werkloosheid elke maand af.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie