Jaguar onthult Prototype Lightweight E-Type
18 auto’s
De nieuwe auto’s zijn de ontbrekende schakel van het Special GT E-Type-project, wat in februari 1963 van start ging. Het doel was om in totaal 18 auto’s te maken, maar slechts twaalf werden afgerond. De nieuwe exemplaren krijgen de overgebleven zes chassisnummers. De carrosserie en de motor zijn volledig uit aluminium gemaakt, zodat ze geheel identiek zijn aan de andere klassieke modelen. De carrosserie wordt in Whitley gebouwd, maar wordt in Gaydon gespoten. De afbouw wordt in Browns Lane gedaan, waar ook de samenwerking met de klant begint. Elk exemplaar is uniek, omdat de klant de uiteindelijke specificaties van de auto bepaald.
Origineel
In mei dit jaar werden zes Lightweight E-Types aangekondigd. Deze auto’s zijn volledig met de hand gebouwd, volgens de originele specificaties van de laatst geproduceerde E-Type Lightweight uit 1964. Jaguar Heritage, een onderdeel van de Jaguar Land Rover Special Operations-divisie, ontwikkelt de auto's. 'Met de Lightweight E-Type was onze prioriteit als ontwerpteam om ervoor te zorgen dat het originele werk van Sir William Lyons en Malcolm Sayer eer werd aangedaan', vertelt Ian Callum, Director of Design van Jaguar. 'Oog voor detail is het meest belangrijk voor ons bij de recreatie van deze auto, net zoals bij onze hedendaagse Jaguars. Ik denk dat de nieuwe Lightweight E-Type tegenwoordig net zo opzienbarend is als de originele geweest zijn toen ze nieuw waren.'
Horloges
Bermont maakt horloges die bij de auto's passen. Deze hebben een doorsnede van 43 mm en een zwarte wijzerplaat die gebaseerd is op de toerenteller van de Lightweight E-Type. De wijzers zijn geïnspireerd door de naald van de snelheidsmeter. Op de wijzerplaat staat het Chassisnummer van de bijbehorende auto en het motornummer. De horloges krijgen een behuizing van witgoud en aluminium, wat overblijft bij de productie van de auto’s wordt daarin verwerkt.