Ondernemen: hoe kan het leuker, hoe kan het beter?
Juiste timing is één van de belangrijkste sleutelfactoren voor succes

Ondernemen: hoe kan het leuker, hoe kan het beter?

Redactie Baaz
Ondernemen blijft een intrigerende bezigheid. Elke dag vraag je jezelf af of je goed bezig bent en de twijfel over jezelf slaat (te) regelmatig toe. Nu scheelt het wel als je door de wol bent geverfd en je als senior ondernemer zoals ik dit kunt ombuigen naar de slogan ‘hoe kan het leuker, hoe kan het beter?’

Het is een inspirerende vraag voor iedere ondernemer, maar ook voor de ondernemende werknemer, om de dag mee te beginnen en focus te krijgen of te behouden. Pas het maar eens toe. Uiteindelijk is de factor ‘leuk’ toch bepalend of je iets lang kunt volhouden en is iets leuk als het steeds beter wordt.

Naweeën van het crisisdenken

Dat overigens ook wel mooie titel zijn voor het managementboek van het jaar 2015 (ambitie moet je hebben, nietwaar?). Of zou dat nog net iets te vroeg zijn voor ons Nederland? We zitten nu nog in de naweeën van het crisisdenken en willen wel dat het beter en leuker wordt, maar zijn nog erg argwanend. Nee, bij nader inzien wordt dit het managementboek van het jaar 2016 of 2017. Op z’n vroegst, want dan durven we weer wel door een roze bril te kijken. Heb ik ook meteen wat meer tijd om het boek te schrijven. Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Juiste timing voor het lanceren van ideeën, diensten of producten is één van de belangrijkste sleutelfactoren voor succes. Je kunt nog zo je stinkende best doen om jouw waanzinnig scherpe waarnemingen of waanzinnige product bij een ander tussen de oren te krijgen, maar als die daar nog niet aan toe is, dan vind je geen gehoor of afname.

Te heet

Zo ben ik vier jaar geleden bij alle grote banken langsgegaan om ze te vertellen dat ze een groot probleem gingen krijgen met de mkb-ondernemer in zwaar weer en uiteraard had ik daar de oplossing voor. Ik was zeer welkom, maar het heeft uiteindelijk tot dit jaar geduurd voordat ik echt voet aan de grond kreeg met MKB Doorstart.nl. Wel jammer dat die grond voor de banken en het mkb eerst veel te heet moest worden en er zoveel onnodige schade is ontstaan. Maar goed, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Gaan voor de winst

Met de Europese finale van Jong Ondernemen in het vooruitzicht zullen de Student Companies zich ook goed moeten focussen. Net als Oranje in Brazilië gaan voor de winst en zich afvragen wat daarvoor nodig is. Right place ben je al, nu nog knallen met je beste perfomance ever en dan wordt het misschien één van die schaarse momenten in het leven dat het niet leuker en zelfs niet beter kan!

Als jurylid van de Europese hbo-finale wens ik iedereen heel veel succes!

Over Jacqueline Zuidweg

Jacqueline Zuidweg (1965) is oprichter en directeur van Zuidweg & Partners B.V., én Zakenvrouw van het Jaar 2012. Toen zij als juriste bij een adviesbureau voor het mkb constateerde dat er in Nederland geen goede schuldhulpverlening voor (ex-)ondernemers was, startte zij Zuidweg & Partners B.V. In 2012 werd zij uitgeroepen tot Zakenvrouw van het Jaar en sinds 2013 is Jacqueline bestuurslid van Stichting Jong Ondernemen ter stimulering van het ondernemerschap in het onderwijs. Van haar hand verscheen het boek 'Vallen, opstaan en weer doorgaan!'.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie