Start-up Sonpakkie ‘We hadden behoefte aan overzicht’
Sjaak en Marc hebben met hun studie Internationaal Ondernemen de theoretische kant goed onder de knie. Bovendien zijn ze allebei behoorlijk bereisd, dus met hun kennis van de wereld zit het ook wel goed. Maar: ‘Tweehonderd kilometer verderop zakendoen, is echt heel anders werken’, vertelt Marc. ‘De juiste partijen vinden is dan lastig. Veel informatie kun je wel terugvinden, maar het overzicht ontbreekt wel eens.’ Reden genoeg om een bezoekje te brengen aan ‘De week van de ondernemer’ waar ze de activiteiten van Agentschap NL en uitvoerende partij KvK leerden kennen.
Sandra Visser herinnert zich nog goed dat de jongens bij haar aan de informatietafel schoven. ‘Ze vroegen zich af welke stappen ze het beste konden zetten als ze wilden starten met de export en waren op zoek naar marktinformatie.’ Tijdens het gesprek werd duidelijk dat het SIB-programma de perfecte oplossing was voor het ondernemersduo met buitenlandambitie. ‘Het is een heel overzichtelijk traject’, vertelt Marc. ‘Je gaat drie keer sparren met een adviseur van de KvK waarin om voorwerk en opvolging wordt gevraagd.’ Sandra vult aan: ‘Ik kijk dan eerst naar de sterke en zwakke punten van een bedrijf en de kansen die zij hebben op diverse buitenlandse markten.’
In het geval van Sonpakkie was de demografische samenstelling bijvoorbeeld heel belangrijk.’ Marc vertelt verder dat daarnaast ook het bewustzijn van consumenten, hun inkomensniveau en de noodzaak van uv-kleding voor de inwoners van een bepaald land een rol speelde in hun landenselectie. Als beste uit de bus kwam uiteindelijk Duitsland, gevolgd door België en Engeland. ‘In de sessies hebben we vervolgens de scherpte van de businessplannen opgezocht en het resultaat zo werkbaar mogelijk neergezet. Zo hebben we een concrete basis gelegd om de stappen in het buitenland ook gedegen te kunnen maken. Het netwerk van de KvK werd daarbij actief ingezet om verder te komen. Dat was misschien wel het grootste voordeel van het programma: de begeleiding naar de juiste partijen’, concludeert Marc.
Sonpakkie is inmiddels in meerdere landen beschikbaar en als het aan Marc en Sjaak ligt, zullen daar de komende tijd nog zeker nieuwe landen bij komen. Of ze nog eens aan zullen kloppen bij Agentschap NL? ‘Zeker! Voor netwerkbijeenkomsten en inhoudelijke sessies over bijvoorbeeld contracten en aansprakelijkheid weten we nu gelukkig waar we moeten zijn!’