Heb de ballen om 'nee' te zeggen, sales!
'Als ik commercieel directeur was van een mediabedrijf zou ik 'nee' hebben gezegd tegen Second Love'

Heb de ballen om 'nee' te zeggen, sales!

Redactie Baaz
Je zult accountmanager zijn van SkyRadio en proberen Second Love binnen te halen als klant. Jaja, Second Love op je hitlist om daarmee sneller je target te halen. En lekker cross en deep sellen om daarmee nog succesvoller te zijn.

Laat ik voorop stellen dat ik als columnist niet de moraalridder wens te zijn, het onderwerp van deze column is de kracht van een 'nee'. Ook heb ik niets tegen legale BV’s en heb ik niets tegen Second Love an sich als bedrijf. Het is aan de markt om te bepalen of een bedrijf bestaansrecht heeft en niet aan een columnist.

Late avond

Ter voorbereiding op deze column heb ik met Sky Radio Group gebeld en zij bevestigden Second Love als klant te hebben. Ook Clear Channel heeft dit bedrijf geplaatst op een billboard langs de snelweg, zag ik op Twitter. Ik meen zelfs in het verleden dit bedrijf op een advertentie van een RET tram in Rotterdam te hebben gezien.

Kern van mijn opinie: hoe geweldig krachtig is het voor een sales professional of ondernemer om te zeggen: 'Vreemdgaan is al zo oud als de mensheid, echter pas ik ervoor dit publiek een groot platform te geven, waardoor jonge kinderen in de auto van ouders of kennissen hiermee langs een snelweg geconfronteerd worden.' Sky Radio Group gaf aan dit enkel in de late avond uit te zenden, echter kan ik me goed herinneren als kind ook wel eens later te mogen opblijven op zaterdag.

Mooie klanten, goed verhaal

Mijn advies als columnist aan elke zichzelf respecterende commercieel directeur als reactie: 'Omdat ik een maatschappelijke verantwoordelijkheid heb, wil ik het aantal scheidingen niet nodeloos verhogen. Immers zullen we het allemaal eens zijn dat kinderen daar de dupe van zijn. Wat volwassen mensen doen moeten ze zelf weten, maar ik pas ervoor ons platform in te zetten.'

Hoe krachtig is het om te communiceren dat je dit soort bedrijven geen podium geeft? Ik realiseer me nogmaals dat ik dit nu ook doe als columnist, echter met als doel dat de betreffende accountmanager of commercieel directeur van Sky Radio niet een vaag verhaal thuis bij het gezin hoeft te vertellen welke mooie klanten hij of zij heeft binnengehaald en dat het target weer dichterbij is. Samengevat: als ik commercieel directeur was van een mediabedrijf zou ik 'nee' hebben gezegd.

In het algemeen

Wat is de kracht van een 'nee' in mijn beleving?

- Verhoogde spirit in je verkoopteam
- Meer authenticiteit naar je bestaande klanten
- Zichtbare maatschappelijke verantwoordelijkheid
- Je wint veel tijd voor klanten waar je beter bij past
- Je toont trots op je vak te zijn en verhoogt je eigenwaarde
- Je vergroot focus
- En dan de belangrijkste: je hebt ballen om te durven kiezen en kunt echt trots zijn als ondernemer of sales professional

Samengevat: 'Nee' leidt tot meer succes dan altijd maar ja. Succes!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie