'Sluiting Bijenkorf-winkels heeft niets te maken met de crisis'
'De Bijenkorf is een gezond winstgevend bedrijf'

'Sluiting Bijenkorf-winkels heeft niets te maken met de crisis'

Redactie Baaz

Vijf van de twaalf Bijenkorf-winkels zullen de komende drie jaar hun deuren sluiten. De keten gooit de winkelformule op de schop en mikt op een hoger segment. In totaal zullen er 262 arbeidsplaatsen verloren gaan, maar een direct gevolg van de crisis is de verandering niet.

De Bijenkorf gaat zich richten op een nieuwe winkelformule, gebaseerd op het reeds uitgerolde en succesvolle concept op de Amsterdamse locatie. Wie in de hoofdstad de winkel bezoekt, doet zijn intrede op een rode loper die de klant langs blinkende etalages met dure producten van merken als Louis Vuitton en Gucci leidt. Twee jaar geleden verbouwde de keten de entree tot 'luxury floor'. Het succes van deze nieuwe invulling is nu de basis voor de toekomst van zeven andere filialen.

Internationale allure

De komende vijf jaar wordt er ruim 200 miljoen euro geïnvesteerd in de invoering van de 'premium experience' van de winkels in zeven steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Amstelveen en Maastricht. Het doel is een internationaal topniveau te bereiken in merken, service en winkelbeleving. Giovanni Colauto, CEO van de Bijenkorf: 'Met de focus op premium experience sluit de Bijenkorf veel beter aan op de huidige wensen van onze klanten. Zij zoeken merken, service en een winkelbeleving van internationale allure.'

Criteria

In de jaren 2001 en 2002 richtte het concern zich met nieuwe, kleinere winkels juist meer op het lagere segment. Juist van deze winkels wordt de huur de komende jaren opgezegd. In totaal moeten vijf filialen hun deuren sluiten: de winkels in Arnhem en Enschede en op termijn die in Groningen, Breda en Den Bosch. 'We hebben gekeken naar een cruciale combinatie van factoren [de locatie zelf en het verzorgingsgebied, red.] die voor ons van belang zijn om de premium experience uit te voeren en moeten concluderen dat die vijf filialen daar niet genoeg aan voldoen om de nieuwe strategie uit te rollen en voor onze klanten op elke locatie eenzelfde winkelbeleving kunnen bieden', legt Michel Bos, woordvoerder van de Bijenkorf ons uit.

In totaal zullen er 262 arbeidsplaatsen verloren gaan, de werknemers op deze plekken worden begeleid om binnen en buiten de Bijenkorf weer aan de slag te kunnen. Op termijn zal het nieuwe concept zo'n 500 arbeidsplaatsen opleveren.

Crisis?

Winkels die sluiten of het roer omgooien zien we veel de laatste tijd. Meestal is de crisis als voornaamste oorzaak aan te wijzen voor deze veranderingen in het winkellandschap. Volgens Michel Bos is daar in dit geval geen sprake van: 'Dit besluit nemen we volledig los van de crisis. De Bijenkorf is een gezond winstgevend bedrijf, alle filialen an sich zijn ook winstgevend.' Wel merkt hij dat de realiteit heel anders is dan de jaren 2001-2003 waarin de filialen die nu de deuren sluiten werden opgericht. 'Door de komst van flagship stores van internationale modemerken in Nederland raakt de consument steeds meer gewend aan de internationale allure. Wij gaan mee met die verandering.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie