Nederland krijgt 'nieuw' vliegveld
Het hernieuwde vliegveld moet zo'n tweeduizend banen opleveren

Nederland krijgt 'nieuw' vliegveld

Redactie Baaz
Twente Airport kent een lange geschiedenis van bestemmingsplannen en aanbestedingen. Tien jaar nadat het voormalige militaire vliegveld werd gesloten, wil ondernemer Dik Wessels de luchthaven gaan exploiteren voor publieksvluchten.

Decennialang gold het vliegveld nabij Enschede als militaire basis waar de eerste F-16's in Nederland hun thuishaven vonden. Wegens bezuinigingen werd het terrein vanaf 2005 alleen nog gebruikt voor onderhoudswerkzaamheden, om in 2007 uiteindelijk helemaal stil te vallen. Plannen om het vliegveld weer in gebruik te nemen, ditmaal voor publieksvluchten, werden al langer gemaakt, maar een exploitant werd nooit gevonden.

Tot nu, want de investeringsmaatschappij Reggebrogh van ondernemer Dik Wessels wil aan de slag met het Twentse vliegveld. Dik Wessels is ondernemer en oprichter van zijn beleggingsmaatschappij Reggeborgh Participaties. Hij is volgens Quote goed voor zo'n tweeduizend miljoen euro. De exploitatie doet hij niet alleen, als partner heeft hij de Belgische luchthavenoperator Aviapartner aangetrokken.

Overeenkomst

Hoewel er nog aan enkele formaliteiten en voorwaarden moet worden voldaan is de belangrijkste overeenkomst inmiddels gesloten: Area Development Twente (ADT) zette een handtekening onder het exploitatieplan. ADT-voorzitter Peter den Oudsten zegt tegen Het Financieele Dagblad dat de het plan een grote stimulans is voor de economie van Twente: ‘Het gaat ons in de eerste plaats om het creëren van werkgelegenheid voor Twente. De luchthaven zal zowel direct als indirect banen opleveren. Het verbetert het vestigingsklimaat in Twente en is een stimulans voor het innovatieve kennis- en bedrijvencluster in Twente', aldus de voorzitter in FD.

Goed nieuws?

De schatting is dat het hernieuwde vliegveld rond de tweeduizend banen oplevert. Daar tegenover staat wel een investering van zo'n tien miljoen euro door diverse overheden. Dat bedrag schiet bij sommige partijen in het verkeerde keelgat. Zo denkt luchtvaarteconoom Hans Heerkens van de Universiteit Twente dat de overheid het geld beter anders kan besteden, aldus zijn reactie op bnr.nl: 'Het is mij niet duidelijk waarom de minister hier zoveel geld in stopt. De investering gaat geen rendement opleveren.' Mede dankzij het dichtbijgelegen vliegveld in Duitsland zou de Twentse luchthaven nooit genoeg vluchten kunnen realiseren.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie