Chipknip nu echt uit de handel
Het is zeventien jaar geleden dat de Chipknip werd ingevoerd. Sinds die tijd heeft de betaalmarkt zich ontwikkeld waardoor het volgens Currence niet meer lucratief is om het elektronisch betaalmiddel op de markt te houden. Currence is eigenaar van de collectieve betaalproducten Pin, Chipknip, Acceptgiro, Incasso/Machtigen en iDEAL. De organisatie verzorgt voor deze producten ook licenties en certificaten aan banken en toeleveranciers in het betalingsverkeer in Nederland.
De Chipknip wilde maar niet uitgroeien tot het succes waar Currence van droomde. Nu, zeventien jaar na de invoering, is het dan echt tijd om het betaalmiddel uit de handel te halen. Het aantal Chipkniptransacties laat een sterke daling zien de afgelopen tijd, werden er in 2011 nog 171,7 miljoen betalingen met de Chipknip verricht, een jaar later was dat 148,2 miljoen wat neerkomt op een daling van veertien procent. Reden hiervoor is dat consumenten steeds vaker voor kleine bedragen pinnen. Slechts twee procent van de toonbankbetalingen worden nog gedaan met de Chipknip.
Goedkoper
Eerder was het voor veel ondernemers nog een kostbare aangelegenheid om klanten voor een paar euro te laten pinnen, vaak werd er dan ook een extra bijdrage gevraagd wanneer er onder een bepaald bedrag met de pinpas betaald werd. Nu pinnen voor ondernemers goedkoper is geworden, verliest de Chipknip aan populariteit. Precies om die reden besloot Currence zo'n vijf jaar geleden al de Chipknip te herpositioneren. In plaats van een focus op de detailhandel zou het betaalmiddel vooral nog te gebruiken zijn bij onbemande verkooppunten als snoepautomaten, parkeergarages en bedrijfskantines.
Definitief
Currence ziet de betalingen bij de onbemande verkoopautomaten echter ook afnemen. Ook daar worden de pinpas en alternatieve betaalmiddelen steeds vaker ingezet. Een andere reden om de Chipknip definitief uit de markt te halen is de komst van één Europese betaalmarkt (SEPA) waarvoor aanpassingen in de betaalinfrastructuur van Chipknip noodzakelijk zijn. Dat kost geld en is gezien het teruglopende aantal transacties dus niet rendabel.
Advies
Bied jij als ondernemer je klanten nog de optie om met Chipknip te betalen? Dan word je geadviseerd om voor 1 oktober 2014 een alternatief elektronisch betaalmiddel in te voeren, bijvoorbeeld pinnen. Anno 2013 zijn er echter ook alternatieve manieren om je klanten te laten afrekenen. Denk bijvoorbeeld aan contactloos en mobiel betalen. Zo biedt Payleven sinds dit jaar voor kleine (mobiele) zelfstandigen een betaaloplossing waarvoor alleen wifi of een mobiele telefoonverbinding voor nodig is.