‘Duitsers willen weten waarom het niet fout kan gaan’
Als ondernemer wil je groeien. In je poging de internationale markt aan te boren denk je al snel aan Duitsland. Lekker dichtbij en die taal is ook best te verstaan. Mis, zegt Kees de Jong. Tijdens de Erasmus Collegereeks vertelt hij over valkuilen en kansen op de Duitse ondernemersmarkt.
Met welk verhaal stond jij voor de collegezaal?
‘Ik heb mijn ervaring gedeeld over internationaal ondernemen waar ik met een aantal bedrijven mee aan de slag ben geweest. Het bedrijf dat ik nu leid is SSI en bestaat in zeventien landen met 1300 mensen met vijftig nationaliteiten. Ik heb alle fouten die je kunt maken weleens gemaakt. Daardoor kon ik precies vertellen hoe je nu het beste te werk kunt gaan in het buitenland en wat je vooral niet moet doen.’ Wat is de grootste valkuil voor een ondernemer die voet op internationale grond wil zetten? ‘Je verkijkt je heel gemakkelijk op Duitsland. Het lijkt heel dichtbij en toegankelijk, maar de dingen worden daar toch echt anders gedaan dan in Nederland. Zo doen Nederlanders op een veel praktischer manier zaken terwijl Duitsers bezig zijn om geen fouten te maken. Dat betekent dat waar je als ondernemer in Nederland uitlegt wat je gaat doen, je in Duitsland moet vertellen waarom het niet fout kan gaan. Dat is een hele andere manier van zakendoen die je vaak niet in eerste instantie bedenkt. Ook voor mij was Duitsland uit alle zeventien landen het moeilijkste land om zaken in te doen.’
Hoe pak je het aan als je toch naar Duitsland wilt?
‘Wat je het beste kunt doen is lokale mensen in dienst nemen. Wanneer je bijvoorbeeld een productservice organisatie opzet, is het raadzaam om dat doen met iemand die werkt vanuit het kantoor in Nederland, gelinkt aan een lokaal persoon. De lokale werknemer moet je dus eerst naar Nederland halen om hem te brainwashen over je bedrijf en product en daarna samen met iemand van je eigen kantoor terugzenden om een organisatie op te zetten. Dat heeft de hoogste kans van slagen.’
Wat was verder je indruk van de middag?
'Ik vond het een superleuke groep en de organisatie was erg goed. Natuurlijk was het ook leuk dat Jan Peter Balkenende gastspreker was. Ik geloof al een aantal jaren dat ondernemers veel ambitieuzer zouden moeten zijn en harder moeten groeien dan ze nu doen. Eerst is inspiratie belangrijk, daarna moeten ondernemers handvatten krijgen zodat ze niet de meest voor de hand liggende fouten maken. Die handvatten vind je niet zo makkelijk. Daarom neem ik graag deel aan dit soort projecten, om ook de ondernemers na mij de voorbereiding te geven die ze nodig hebben als ze over internationalisering nadenken.’
Extra: gratis Baaz voor deelnemers
De Erasmus Collegereeks is een initiatief van het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE), vanuit de Erasmus Universiteit Rotterdam. Als deelnemer aan de Collegereeks krijg je een gratis abonnement op Baaz Magazine. Dit regel je tijdens de inschrijving voor de reeks, of online via Baaz.nl.