Hoe ga jij met twitterende werknemers om? Wij vroegen het ons Eindbazenpanel
Ons Eindbazenpanel bestaat uit topondernemers Marque Joosten, Julius Jaspers, Hennie van der Most en Valentine van der Lande. Wij stellen hen regelmatig vragen over hoe zij omgaan met gezondheid, kinderwens en het social media-gebruik van hun personeel.
Hoe ga jij om met social media? Mogen jouw werknemers zich onder werktijd hiermee bezighouden? Controleer jij hun uitingen op bijvoorbeeld Facebook om te kijken of er geen negatieve berichten over jou of je bedrijf worden gepost? En kijk jij naar de activiteiten op sociale media van werknemers die zich ziek hebben gemeld?
Marque: 'Wij zijn als internetbedrijf afhankelijk van social media en daarom is het eigenlijk een plicht dat iedereen daarop aangesloten is. Zo leren medewerkers daar ook mee om te gaan. Er is uiteraard geen censuur op wat mensen berichten en we controleren dat ook niet. Als je je medewerkers niet vertrouwt is er wel iets fundamenteels mis.'
Hennie: 'Ik zit niet op social media dus heb geen idee van wat mijn werknemers posten. Het zou vast wel eens gebeuren dat die posts negatief zijn, maar daar hoor ik nooit wat van.'
Valentine: 'Bij ons mogen werknemers zich niet met social media bezighouden tijdens werktijd, ze móeten. TenPages.com is een website, dus een groot deel onze gebruikers bevindt zich online. Als iemand bij ons solliciteert en die heeft geen enkel profiel op sociale netwerken, vind ik dat eerder een nadeel dan een voordeel. Voor wat betreft het privégebruik van Facebook en vergelijkbare media onder werktijd, ga ik er vanuit dat men de eigen verantwoordelijkheid neemt. Het is niet mijn taak (of die van een manager) om als een politieagent te controleren of te blokkeren; ik vind het zelfs prima als mensen onder werktijd even privé Facebooken, als hun prestaties er niet onder lijden. Het klinkt misschien naïef, maar ik ga er vanuit dat je als werkgever krijgt wat je geeft. Als ik, of een manager, reden heb om mensen niet te vertrouwen als ze zich ziekmelden, kun je je afvragen of je überhaupt voldoende goede vertrouwensbasis hebt.
Julius: 'Ik ben dol op social media en als het werk niet in gevaar komen, kan het op het werk ook helpen. Wat denk je dat wat er gebeurt als ik een tweetje verstuur naar mijn 6000 volgers over de uitzending van vanavond...? Uitingen van mijn werknemers op social media controleren gaat mij te ver, maar als ik erachter kom zwaait er wat... In mijn huidige werk bij Topchef heb ik niet te maken met werknemers die zich ziek melden, maar als ik dat wel had zou ik zeker naar hun activiteiten op social media kijken tijdens hun ziekteverzuim.'
Interviews
Natuurlijk zijn de experts niet zomaar in ons Eindbazenpanel terechtgekomen. Allevier deze topondernemers werden in een eerdere editie van Baaz Magazine onderworpen aan een vragenvuur. Wil je meer over deze Eindbazen weten en hun bedrijf leren kennen? Hier vind je de interviews:
- Marque Joosten: 'ik wil mezelf elke dag opnieuw uitvinden'
- Hennie van der Most : 'Voor echte ondernemers is geld geen doel'
- Julius Jaspers: Topchef zonder opleiding: Julius Jaspers