Internationale uitbreiding voordelig voor bedrijf
Bedrijven die in het buitenland actief zijn, behalen positievere resultaten dan bedrijven die alleen in eigen land blijven. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Regus onder ruim 12.000 bedrijven.
Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven die internationaal actief zijn, wereldwijd betere resultaten halen. Een uitbreiding naar het buitenland is dan ook gunstig voor het bedrijf en volgens Regus moet deze stap overwogen worden door bedrijven die zich nu alleen op de binnenlandse markt richten en niet willen achterblijven in hevig concurrerende markten.
Van de Nederlandse bedrijven die zich momenteel op de internationale markt begeven, wil 71 procent verder uitbreiden. Slechts 26 procent van de bedrijven die zich alleen op de markt in eigen land focust, wil in de komende jaren naar het buitenland uitbreiden.
Verder blijkt dat het vinden van geschikte bedrijfsgebouwen en personeel de grootste struikelblokken vormen bij een internationale uitbreiding. Meer dan de helft gaf aan dat vastgoedcontracten van buitenlandse locaties zeer kortlopend moeten zijn, omdat ondernemers niet weten hoe snel het bedrijf zal groeien.
'Hoewel 'bedrijfsgebouwen' en 'personeel' worden beschouwd als mogelijk grote uitdagingen, vegen de talrijke mogelijkheden in flexibele werkplekken wereldwijd de eerste bezorgdheid van de baan. Wat betreft het 'personeel', moet men uiteraard doordacht te werk gaan. De beslissing of men een lokale manager of een manager in het land van het moederbedrijf aanstelt, is van essentieel belang en hangt voornamelijk af van het feit of de verkoop hoofdzakelijk via enkele grote distributeurs plaatsvindt of dat er een rechtstreeks contact met een groot aantal klanten nodig is', aldus algemeen directeur Regus Nederland, Eduard Schaepman.