Zzp’ers gaan het liefste met de trein
Lang in de file staan, hoge kosten en slechte parkeergelegenheid; veel zzp'ers nemen liever de trein.
Volgens het onderzoek is de voornaamste reden voor de zzp’er om de trein te pakken, de lange files die Nederland kent. Op dit moment reist 78,1 procent van de ondernemers minstens eenmaal per week met het openbaar vervoer. De trein geldt daarbij als populairste vervoermiddel, 46 procent van de ondervraagden reist wekelijks met de NS. Hoewel met een verschil van bijna dertig cent per kilometer het ov een stuk voordeliger is dan reizen met de auto, vinden veel zzp’ers het openbaar vervoer nog steeds te prijzig, zo is te lezen op zzp-nederland.nl. Van de ondervraagden zou 17 procent vaker van het ov gebruik maken wanneer de prijzen daarvoor lager zouden zijn.
Onder de zelfstandige ondernemers is niet alleen de trein populair (46 procent), maar ook de bus (26 procent), de tram (13 procent) en de metro (8 procent). Omdat er vaak meerdere vervoersmiddelen tijdens één reis worden gebruikt, heeft ruim 36 procent van hen een OV-chipkaart en zeven procent een OV-kaart zoals de NS-Business Card.
Toon van Bodegom, directeur Myler op zzp-nederland.nl: ‘Er liggen voor vervoersbedrijven veel kansen om de zzp’er aan zich te binden. Zelfstandigen zijn erg flexibel en kostenbewust, daardoor kunnen zij buiten de spits om reizen tegen lage kosten. Het is daarom goed dat bijvoorbeeld de NS zijn Business Card in prijs halveert. Het wordt voor zo zzp’ers nog aantrekkelijker om het openbaar vervoer te nemen.’
Arjen Huizinga, directeur NS Zakelijk: ‘NS Zakelijk ziet een groeiende trend in flexibel reizen, waarbij de zakelijke reiziger per reis de meest geschikte vervoermiddelen kiest. De zzp'er loopt hierin voorop. De NS-Business Card is voor hen een eenvoudige oplossing om zonder vaste kosten efficiënt en flexibel van deur-tot-deur te reizen. Myler is voor NS Zakelijk een goede partner om met zzp'ers in gesprek te blijven over mobiliteitsoplossingen die NS bieden kan.’