Televisiereclame zit nog steeds in de lift
Door onder andere de groei van online en mobiel terugkijken van programma's, zullen naar verwachting de advertentie-inkomsten jaarlijks stijgen met 6,3 procent tot in 2015. Afgelopen jaar gaven adverteerders 116 euro per huishouden uit aan televisiereclame. In 2015 zal dit bedrag ongeveer 30 procent hoger liggen.
Daarnaast zullen adverteerders straks meer aandacht besteden aan consumenten die televisie kijken via tablets en smartphones. Er valt op dit moment nog weinig omzet te halen uit advertenties via mobiele apparaten. PwC verwacht dat dit in 2015 zal veranderen en dat de omzet dan zal stijgen naar 13 miljoen euro.
Het adviesbureau zegt verder een explosieve stijging van het aantal abonnementen op 'online on-demand televisie' te verwachten. Hierbij betalen klanten voor een online tv-aanbod, dat niet via regulieren kanalen wordt uitgezonden. PwC schat in 2015 bijna een half miljoen betalende abonnees in Nederland te hebben, tegenover 10.000 in 2010.