Expats en zakenreizigers lopen meer risico
Bedrijven zijn verplicht hun personeel te beschermen, volgens Aon Hewitt is alleen een verzekering voor personeel in het buitenland onvoldoende. Aon: 'Een verzekering kan een oplossing zijn als er bijvoorbeeld losgeld moet worden betaald, maar personeel moet ook soms worden gerepatrieerd. Dan moet een bedrijf een veiligheidsprotocol hebben.' In het protocol moet onder meer staan hoe de taken binnen een organisatie zijn verdeeld in een crisissituatie en er moet duidelijk zijn welke maatregelen getroffen worden als het personeel iets overkomt.
Door de groeiende internationalisering sturen bedrijven steeds meer expats en zakenreizigers naar het buitenland. De situatie is in sommige landen gevaarlijk en het sturen van personeel is dan niet zonder risico. De gevaren van elk land moeten op een rij gezet worden en voor elk land moeten aparte maatregelen getroffen worden. 'Het toont niet alleen goed werkgeverschap, maar het is ook juridisch noodzakelijk dat werkgevers hun medewerkers goed beschermen aangezien zij aansprakelijk kunnen zijn voor mogelijke schade aan personen', aldus Aon.
Een veiligheidsprotocol is ook nodig omdat er door de groeiende internationalisering een nieuw type expat is ontstaan. Oorspronkelijk worden de expats voor een periode van enkele jaren naar een bepaald land uitgezonden. Deze nieuwe type expats werken gedurende een korte periode aan één project en reizen dan weer naar het volgende project. Volgens Aon moeten ook zij erop kunnen vertrouwen dat zij in een crisissituatie in goede handen zijn bij hun werkgever.