'Nieuwe IT om bedrijven te beschermen tegen gevaren sociale media'

Redactie Baaz
Bedrijven zijn zich nauwelijks bewust van de mogelijke gevaren van het gebruik van sociale media als Hyves, Facebook, LinkedIn en Twitter via het bedrijfsnetwerk. De kwetsbaarheid is erg groot en kan leiden tot imagoschade, gegevensdiefstal of een onnodige belasting van de netwerkcapaciteit.

Advertorial

Dat blijkt uit onderzoek van netwerkbeveiligingsleverancier Lantech, dat de resultaten onlangs bekend maakte tijdens de vakbeurs Infosecurity. 'Omdat sociale media deel zijn van de dagelijkse communicatie van werknemers, is het verstandig dat werkgevers de juiste begeleiding krijgen', stelt algemeen directeur Jord Koot van Lantech. 'Daarnaast zijn de nieuwste IT-oplossingen nodig, om te voorkomen dat de risico's van het gebruik van sociale media binnen het bedrijf onaanvaardbaar worden.'

Kwetsbaarder

Uit Lantechs onderzoek blijkt dat 80 procent van de respondenten tijdens het werk sociale media gebruikt, een kwart zelfs langer dan een uur. Zeventig procent van die groep heeft via het bedrijfsnetwerk onbeperkte toegang tot sociale media; 90 procent krijgt van de werkgever geen enkele richtlijn over wat wel en niet mag. Zes van de tien werknemers delen via sociale media informatie over de organisatie waarvoor ze werken.

Jord Koot: '70 procent gebruikt het zakelijke e-mailadres voor de sociale media. Meestal delen werknemers feitelijke informatie over hun werkgever, maar 40 procent uit ook zijn mening
over het bedrijf of de instelling waarbij ze op de loonlijst staan.' Volgens Lantechs algemeen directeur zijn werknemers zich nauwelijks bewust van de gevaren van hun uitingen via sociale media voor het bedrijf.

Werkgevers hebben volgens hem in de meeste gevallen niet of nauwelijks zicht op het gebruik van sociale media door hun werknemers. 'Dat maakt het een ongrijpbaar fenomeen. Het gebruik van internet is gemeengoed bij bijna alle jonge mensen die nu en de komende jaren de arbeidsmarkt betreden. De meesten vinden sociale media een normale manier van leven, om met elkaar te communiceren. Er is voor hen nauwelijks een grens tussen privé- en zakelijk gebruik van sociale media.'

Zand

Desondanks pleit Jord Koot niet voor een dichtgetimmerd bedrijfsnetwerk. 'Dat is je hoofd in het zand steken. Sociale media bieden veel kansen, zoals intensiever contact met doelgroepen, verbeterde service voor je klanten en imago-verbetering. Dus wend je tot opvoeding en begeleiding van je medewerkers, gecombineerd met de inzet van nieuwe technologie. Laat een van de drie weg en je mist het doel.'

De directeur denkt dat het voor organisaties een uitdaging is om flexibel met de toegankelijkheid van sociale media om te gaan. 'Je wil de productiviteit en efficiency van je werknemers verbeteren. Dan kan door optimaal gebruik te maken van informatie over de markt en over potentiële klanten die je via sociale media vergaart. Met veel van de huidige firewalls is het echter onmogelijk om flexibele toegang tot sociale media te bieden. Het is alles of niets.'

Daar zit volgens hem hét probleem. 'Het gebruik van sociale media-applicaties is veranderd, maar de instellingen van firewalls vaak niet. Ip-adressen zijn niet altijd gekoppeld aan specifieke gebruikers en het onderwerp van een e-mail maakt allang niet duidelijk wat de inhoud van het bericht is.'

Nieuwe generatie

Koot pleit voor het toepassen van een nieuwe generatie firewalls, een die gebruikers los van het ip-adres herkent en onafhankelijk van poorten of protocollen werkt. De nieuwe generatie biedt realtimebescherming tegen bedreigingen als malware en exploits. Ze biedt goed inzicht in het dataverkeer en het beveiligingsbeleid. Zo is volgens hem het sociale netwerkverkeer van werknemers beheersbaar.

Voor hoe je de beveiligingsniveaus moet indelen, wijst Koot naar de het gerenommeerde marktonderzoeksbureau Gartner. Dat deelt sociale media in vier klassen in, de 4 S's. Saying voor webmail en instant-messaging, socializing voor FaceBook, Hyves en LinkedIn, Sharing voor peer-to-peer en saas ofwel software-as-a-service voor applicaties die via het internet draaien. 'Een dergelijke indeling maakt het eenvoudig om te bepalen wat je wel, niet of deels toestaat aan een gebruiker of gebruikersgroep.'

Palo Alto

Lantech heeft uiteraard de juiste beveiligingstechnologie in huis. Zo bevat het portfolio Secure Solutions de Palo Alto Firewall. 'Palo Alto voorzag de ontwikkelingen op het gebied van sociale media en schoeide zijn firewall daarom op een nieuwe leest. Die geeft een beter inzicht in welke gebruikers welke applicaties benutten en biedt mogelijkheden voor flexibele toepassing van security policies, per werknemer of per groep. Bovendien houdt hij de bandbreedte van je bedrijfsnetwerk zo optimaal mogelijk.'

Met de Palo Alto Firewall kun je mensen losse toestemmingen geven, bijvoorbeeld om een netwerksite te bekijken, maar niets te down- of te uploaden. Ook kun je bedrijfsapplicaties voorrang geven boven videowebsites en peer-to-peerverkeer. De beveiligingsoplossing herkent al meer dan 1300 toepassingen en kan ze beoordelen op de gevaren die eraan kleven. Palo Alto laat zijn platform bovendien meegroeien. 'Op deze manier ondervang je de nieuwste bedreigingen en houd je het gebruik van sociale media beheersbaar', aldus Jord Koot van Lantech.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie