Face-to-face met een van de snelste groeiers

Face-to-face met een van de snelste groeiers

Redactie Baaz
Centralpoint is een van de grote onlineverkopers van hardware in ons land en een onderneming die tot de snelste groeiers behoort. Joop van den Ende en Hubert Deitmers zagen er brood in. Tijd voor een face-to-face met directeur Brian Speelman.

Centralpoint groeit zo sterk dat het een nominatie voor de High Growth Award 2010 in de wacht sleepte. Trots?

'Natuurlijk. Maar met zo'n nominatie bereiken we uiteraard door het hele jaar goed onze klanten te bedienen, waaronder veel middelgrote en kleine bedrijven. Anders zouden ze niet bij ons terugkomen en zouden we niet die groei hebben. In de negen jaar dat Centralpoint bestaat, hebben we geleerd alert te blijven en vooral naar onze afnemers te luisteren.'
 

Dan nog. 220.000 klanten en 100.000 jaarorders is indrukwekkend. Daar zit vast meer achter dan alleen luisteren.

'Centralpoint is opgenomen in prijsvergelijkings-systemen, gebruikt radio en televisiereclame, heeft een website met mogelijkheden reviews achter te laten ... kortom, we bereiken veel door te investeren in onze relaties.'
 

Wat kan Centralpoint voor mij als ondernemer betekenen?

'Je kunt bij ons voor nagenoeg alle hard- en software terecht, tegen een scherpe prijs. We geven je graag goed advies met de economische levensduur van drie jaar continu in ons vizier. Zo blijft je business up-to-date.'
 

Centralpoint is ook VMWare Enterprise-partner. Wat ik heb ik daaraan als klant?

'Het geeft aan dat we bepaalde expertise in huis hebben, maar voor een ondernemer is dat op zichzelf niet interessant. Wat wel van belang is: wat wil je bereiken? Daarbij kunnen wij je helpen. Of de oplossing dan VMWare of anders heet, is van ondergeschikt belang.'
 

Heb je lessen getrokken uit de dotcom-hype uit de jaren '90?

'In die jaren negentig werd er veel geld, te veel geld, gestoken in zaken die zich nog moesten bewijzen. De verdiensten zouden later wel komen, was de gedachte. Investeringen werden vaak gedaan alsof het om traditionele bedrijven ging, maar ondernemen via het internet was nieuw, een hype. Nu letten we aan alle kanten op de kosten en moeten we zekerheid hebben dat de financiële middelen die we in een zakelijk concept steken binnen afzienbare tijd ook echt iets opleveren.'
 

Klaarblijkelijk zien Joop van den Ende en Hubert Deitmers er brood in, want ze namen een belang in Centralpoint. Hoe gewichtig is het voor je onderneming om bekende ondernemers aan boord te hebben?

'Het vergroot de betrouwbaarheid van het bedrijf. De zakelijke visies en kennis van ondernemers die zich al langer hebben bewezen, kunnen erg belangrijk zijn voor de langere termijn. Bovendien hebben Van den Ende en Deitmers een enorm netwerk en daar profiteert Centralpoint van.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie