Vrouwen netwerken heel anders dan mannen
FNV Zelfstandigen deed onderzoek onder ruim 1600 leden uit verschillende beroepsgroepen. De conclusie luidt dat vrouwen op een andere manier netwerken dan mannen. Maar niet alleen de wijze waarop, ook het doel van netwerken blijkt anders te zijn voor vrouwen.
Vrouwen willen volgens FNV namelijk concrete deals halen uit netwerken en hun netwerk tegelijkertijd ook verbreden. Om dat voor elkaar te krijgen bezoeken zij het liefst professionele netwerkbijeenkomsten waarbij netwerken centraal staat. Bij mannelijke ondernemers ligt dit anders, twintig procent van hen netwerkt liever op een borrel of receptie. Bij vrouwen is dat slechts tien procent.
Doorborrelen
Niet alleen het middel en het doel van netwerken verschilt per geslacht, ook de hoeveelheid energie die erin wordt gestoken ligt bij mannen anders dan bij vrouwen. Van de vrouwelijke respondenten zegt 85 procent te netwerken, bij mannen is dit ‘slechts’ 75 procent.
Wel is het zo dat mannelijke ondernemers meer tijd besteden aan netwerken dan vrouwen. Waar de meeste vrouwen één tot vijf uur per maand aan netwerken besteden, is dat bij mannelijke zzp’ers vijf tot tien uur. Misschien is het de borrel waardoor de mannen langer blijven netwerken; in elk geval besteden zowel mannen als vrouwen één tot vijf uur per maand aan online netwerken via platforms als LinkedIn.