Kerstklapper ondernemers: glasvezel
Glasvezel voor externe verbindingen is misschien wel de kerstklapper voor ondernemers, vindt sales- en marketingdirecteur van Eurofiber Hans Messemaker. Baaz vroeg hem waarom.
'Met glasvezel kunnen bedrijven supersnel grote hoeveelheden data binnenhalen en versturen. Geen overbodige luxe bij veel multimedia- en webapplicaties. Bovendien vergemakkelijkt glasvezel nieuwe toepassingen voor internettelefonie, videovergaderen, videobeveiliging, thuiswerken, het koppelen van bedrijfsvestigingen, hard- en softwarebeheer op afstand, slimme back-up en uitwijkfaciliteiten,
Daarmee is het mogelijk efficiënter te werken. Adsl biedt vooral bandbreedte voor het downloaden van gegevens. Wie meer wil dan surfen op het internet, heeft dus een probleem. Voor de verbindingskwaliteit mag de afstand tot de telefooncentrale ook niet te groot zijn.
Bij glasvezel zijn voldoende snelheid voor up- en downloaden en kwaliteit altijd gegarandeerd. Ook bij realtime-toepassingen als internettelefonie en videovergaderen is goed beeld en geluid zeker. De continuïteit van de bedrijfsprocessen wordt veiliggesteld door de zeer hoge beschikbaarheid van glasvezelverbindingen.
Met glasvezel kunnen bedrijven beginnen met 10 megabit per seconde en de bandbreedte stapsgewijs en met beperkte investeringen uitbreiden. Ze beschikken over een krachtige en flexibele infrastructuur waarmee ze snel, eenvoudig en zonder hoge kosten nieuwe toepassingen inzetten. Zo kunnen ondernemers zich onderscheiden op de markt en beter inspelen op ontwikkelingen en behoeften. Bij een onafhankelijke leverancier van glasvezelverbindingen, zijn ze ook nog eens vrij in de keuze van hun diensten en toepassingen.
Vaak wordt verondersteld dat de kosten voor glasvezel hoger zijn dan die van zakelijk adsl. Dat is niet zo. Voor bedrijven die meer dan drie adsl-verbindingen moeten stapelen, is glasvezel al snel voordeliger. Bovendien zijn andere verbindingen overbodig, wat nog een besparing kan opleveren. Extra aantrekkelijk wordt de overstap naar glasvezel ten slotte, door de vraag te bundelen en de kosten te delen met andere bedrijven.'
# Gastauteur Hans Messemaker
is sales- en marketingdirecteur
bij Eurofiber.