Ondernemend zijn in onzekere tijden dit moet je weten
1. Laat de doelgroep weten hoe het met het bedrijf gaat
Je doelgroep zit ook midden in de corona-crisis. Door ze direct te informeren over wat de situatie is binnen het bedrijf weten de klanten waar ze aan toe zijn. Dit geldt van een kledingzaak tot een oliehandel. Alle klanten willen weten of je nog geopend bent. Kunnen ze de klantenservice nog bereiken? Wat is de status van de geplaatste bestellingen? Dit zijn allerlei vragen die jouw klant zou kunnen hebben. Zorg dat je de vragen voor bent en informeer ze vroegtijdig. Het scheelt tijd als je minder vragen hoeft te beantwoorden. Je kunt het via verschillende kanalen communiceren zoals;
- Een website
- Social media
2. Blijf de verkoop stimuleren
De corona-crisis heeft voor een kleine stilstand gezorgd bij alle bedrijven. Iedereen was bang wat de eerste golf zou veroorzaken. Je moet blijven doorpakken en niet gaan stil zitten. Kijk naar wat er nog mogelijk is binnen het bedrijf. Adverteer jouw producten of diensten via andere kanalen. Heb je bijvoorbeeld een fysieke locatie maar kan daar tijdelijk niemand naar toe? Ga dan online verkopen. Deze digitale transitie kun je voor de toekomst goed gebruiken en blijven benutten. Google, social media en marketplaces kunnen jou helpen meer omzet te genereren. Heb je een horeca bedrijf? Organiseer dan wandelingen waar ze bij jou eten en drinken kunnen afhalen. Verzorg menu’s die mensen thuis kunnen maken. Zorg dat je zichtbaar bent.
3. Verzamel leads voor jouw bedrijf
Niet alle klanten zullen meteen converteren. Richt je daarom op leads zodat je potentiële klanten verzameld. De corona-crisis is niet voor eeuwig en na deze periode kun jij de leads binnenhalen. Heb je bijvoorbeeld een website en zie je dat een klant interesse heeft in een bepaald product? Hou de lead dan warm door zijn gegevens te vragen en informatie te sturen. Bijvoorbeeld, je hebt een oliehandel en verkoopt 5w40 olie. Dit product staat op je website en potentiële klanten kunnen een offerte aanvragen of zich aanmelden voor extra informatie. Gebruik dit e-mailadres om extra informatie te sturen om de lead warm te houden. Denk aan een whitepaper, nieuwsbrief en herinnering voor een offerte. Zo kan je de lead langzaam door de funnel sturen. Klanten aan het einde van de funnel zijn dicht bij het verrichten van een aankoop.
Veel ondernemers hebben het zwaar tijdens de corona-crisis. Kijk naar wat wel kan en spar met andere over de situatie. Zo kom je sterker uit de crisis en trek je het bedrijf door deze periode.