Ondernemend zijn in onzekere tijden dit moet je weten

Ondernemend zijn in onzekere tijden dit moet je weten

Redactie Baaz
De corona-crisis raakt ons allemaal. Ondernemend Nederland krijgt veel klappen te verduren. De ene branche ervaart er meer van dan de andere. De impact op de Nederlandse maatschappij en economie is erg groot. Het is een onzekere tijd voor veel ondernemers. Iedereen vraagt zichzelf af wat de corona-crisis precies gaat veroorzaken. Daarbij wordt ook de nabije toekomst bedoelt. Jij als ondernemer wilt je bedrijf zo goed als kan voortzetten. Hoe doe je dat? In dit artikel kun je drie tips lezen.

1.   Laat de doelgroep weten hoe het met het bedrijf gaat

Je doelgroep zit ook midden in de corona-crisis. Door ze direct te informeren over wat de situatie is binnen het bedrijf weten de klanten waar ze aan toe zijn. Dit geldt van een kledingzaak tot een oliehandel. Alle klanten willen weten of je nog geopend bent. Kunnen ze de klantenservice nog bereiken? Wat is de status van de geplaatste bestellingen? Dit zijn allerlei vragen die jouw klant zou kunnen hebben. Zorg dat je de vragen voor bent en informeer ze vroegtijdig. Het scheelt tijd als je minder vragen hoeft te beantwoorden. Je kunt het via verschillende kanalen communiceren zoals;
 

  • Een website
  • Social media 
  • E-mail   

2.   Blijf de verkoop stimuleren

De corona-crisis heeft voor een kleine stilstand gezorgd bij alle bedrijven. Iedereen was bang wat de eerste golf zou veroorzaken. Je moet blijven doorpakken en niet gaan stil zitten. Kijk naar wat er nog mogelijk is binnen het bedrijf. Adverteer jouw producten of diensten via andere kanalen. Heb je bijvoorbeeld een fysieke locatie maar kan daar tijdelijk niemand naar toe? Ga dan online verkopen. Deze digitale transitie kun je voor de toekomst goed gebruiken en blijven benutten. Google, social media en marketplaces kunnen jou helpen meer omzet te genereren. Heb je een horeca bedrijf? Organiseer dan wandelingen waar ze bij jou eten en drinken kunnen afhalen. Verzorg menu’s die mensen thuis kunnen maken. Zorg dat je zichtbaar bent.   

3.   Verzamel leads voor jouw bedrijf

Niet alle klanten zullen meteen converteren. Richt je daarom op leads zodat je potentiële klanten verzameld. De corona-crisis is niet voor eeuwig en na deze periode kun jij de leads binnenhalen. Heb je bijvoorbeeld een website en zie je dat een klant interesse heeft in een bepaald product? Hou de lead dan warm door zijn gegevens te vragen en informatie te sturen. Bijvoorbeeld, je hebt een oliehandel en verkoopt 5w40 olie. Dit product staat op je website en potentiële klanten kunnen een offerte aanvragen of zich aanmelden voor extra informatie. Gebruik dit e-mailadres om extra informatie te sturen om de lead warm te houden. Denk aan een whitepaper, nieuwsbrief en herinnering voor een offerte. Zo kan je de lead langzaam door de funnel sturen. Klanten aan het einde van de funnel zijn dicht bij het verrichten van een aankoop.   

Veel ondernemers hebben het zwaar tijdens de corona-crisis. Kijk naar wat wel kan en spar met andere over de situatie. Zo kom je sterker uit de crisis en trek je het bedrijf door deze periode.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie