Ondernemer benut QR-code nog niet
Het gebruik van de QR-code door de retailsector is in 2011 enorm gestegen, maar veel retailondernemers maken nog geen optimaal gebruik van de nieuwe technologie.
Van de ondernemers heeft 90 procent nog geen goed werkende mobiele website en worden de QR-codes nog niet goed benut. Ondanks dat nog niet iedereen in de retailsector op de hoogte is van de mogelijkheden van de QR-code, maakt deze nieuwe technologie het voor ondernemers mogelijk om passende informatie aan klanten aan te bieden. Er liggen voor bedrijven veel kansen in het toepassen van de QR-codes.
Een groot voordeel van de QR-code is dat het weinig ruimte in beslag neemt, terwijl je veel informatie kunt verstrekken. De technologie is voor ondernemers makkelijk toe te passen, in kranten, folders, brochures of op billboards. Door een QR-code op te nemen kan een onderneming de klant doorverwijzen naar extra informatie door middel van een URL, korte tekst of een filmpje. Consumenten kunnen de code scannen en krijgen zo meer informatie over bijvoorbeeld het product.
Het gebruik van de QR-code door ondernemers is de laatste jaren dan wel langzaam toegenomen, de consument is er al aan gewend. Uit onderzoek, uitgevoerd door Scanbuy, bleek dat in het tweede kwartaal van 2011 het dagelijks gebruik van scannen van de QR-code wereldwijd steeg met 600 procent. Ook voor Nederlandse consumenten wordt het steeds normaler om een code met hun smartphone te scannen.