Ondernemer, denk als Mark Zuckerberg!
Facebooktopman Mark Zuckerberg is een wereldvreemde nerd, maar wel een heel succesvolle. Wat Zuckerberg doet, zouden meer ondernemers moeten doen, vindt biograaf Jan Bletz.
In 'Denken als Mark Zuckerberg' beschrijft journalist en schrijver Jan Bletz wat ondernemers en managers kunnen leren van Facebooktopman Mark Zuckerberg. Een wereldvreemde nerd die onopvallend in een T-shirt en een spijkerbroek door het hoofdkantoor sluipt en wiens presentaties bepaald niet inspirerend genoemd kunnen worden. Maar ook een volhouder die het ene zakelijke succes op het volgende stapelt.
Man met een missie Zuckerberg
De meest verrassende les die Bletz leerde tijdens zijn onderzoek naar de lessen van Zuckerberg is diens focus op de sociale missie van Facebook. ‘Je zou denken dat het Zuckerberg vooral om geld verdienen gaat, maar dat is niet mijn conclusie. Het is mij vooral opgevallen hoe hij zich in al zijn beslissingen laat leiden door de wens om van Facebook het belangrijkste sociale platform van de wereld te maken, om de wereld beter te maken. Ik denk echt dat hij Facebook niet ziet als een bedrijf, maar als een sociaal doel.’
Denken als een hacker
De belangrijkste les voor Nederlandse managers en ondernemers is volgens Bletz de niet aflatende stroom experimenten. Bletz: ‘Mark Zuckerberg denkt als een hacker. Hij probeert alles uit, introduceert continu nieuwe technische snufjes en interfaces, en schaft ze net zo vrolijk weer af als ze niet werken. Zuckerberg en zijn collega’s bij Facebook stomen altijd door.’
‘Dumb fuck’
In zijn dadendrang houdt de Amerikaan volgens critici weinig rekening met de privacy en andere rechten van gebruikers. In zijn boek Denken als Zuckerberg beschrijft biograaf Bletz dat dat geen wonder is: ‘Zuckerberg is geen principiële voorstander van privacy. Hij vindt dat iedereen alles van iedereen zou moeten kunnen weten. En als je dat niet wilt, dan moet je op Facebook niet je persoonlijke gegevens achterlaten, vindt Zuckerberg. In zijn woorden, dan ben je een “dumb fuck”.’
Bletz is ondanks zijn kritiek op de Facebook-topman toch gefascineerd door de aanpak van de Facebooktopman: ‘Zuckerberg wil een wereld creëren waarin iedereen met iedereen verbonden is en makkelijk informatie kan uitwisselen. Daar heeft hij alles voor over, en die dadendrang heeft hem ongetwijfeld ook het succes gebracht. Dat vind ik even zorgelijk als leerzaam.’
Denken als Mark Zuckerberg (ISBN 9789461263001) is te koop voor 15 euro.