Ondernemers lopen extra inkomsten Suikerfeest mis
Ondernemers beseffen niet dat er tijdens het Suikerfeest meer wordt uitgegeven

Ondernemers lopen extra inkomsten Suikerfeest mis

Redactie Baaz
Waar ondernemers groots uitpakken rondom Sinterklaas, Kerst en Pasen, blijft het ten tijden van het Suikerfeest opvallend stil. Een misgelopen kans, aldus onderzoek van Labyrinth / Extenzio.

Elk jaar prensenteert onderzoeks- en adviesbureau Labyrinth / Extenzio de Suikerfeestmonitor, een onderzoek naar de wijze waarop winkeliers en winkelketens inspelen op het Suikerfeest. Hoewel het bewustzijn groeit, lijken nog steeds weinig van hen te beseffen dat er tijdens het Suikerfeest  meer wordt uitgegeven aan producten en kleding. Ook weten zij niet hoe ze daarop in zouden moeten spelen.

Grote steden

Het onderzoeks- en adviesbureau onderzocht in de G4 (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag de kernwinkelcentra en wijkwinkelcentra. Moslims maken in totaal circa zes procent van de totale bevolking uit. Ze wonen vooral in de grote steden. In Amsterdam is circa 13 procent van de inwoners moslim, in Den Haag is dat ongeveer 11,4 procent en in Rotterdam zo’n 10 procent.

Extra uitgaven

Behalve Hema, Douglas, V&D, AH, Jumbo en Levi’s Store besteden vrijwel geen van de grote ketens en grote winkels qua marketing, reclame en of promotie zichtbaar aandacht aan de ramadan en het Suikerfeest, aldus het onderzoeksresultaat.

Zonde, want moslims zijn bereid extra uitgaven te doen tijdens deze periode. Vooral moslimjongeren zeggen meer geld uit te zullen geven als er door ondernemers sterker op het feest zou worden ingespeeld. Bijna niemand van de ondervraagden zegt niets extra’s uit te geven, stellen de onderzoekers. De extra uitgaven variëren van 100 tot 180 euro.

‘Het besef dat het hier en zeker in de grote steden gaat om een hele grote groep consumenten, lijkt voor de meesten ook dit jaar nog steeds ver te zoeken. Desondanks is er een stijging van het bewustzijn en zijn er dit jaar weer een paar ketens bij gekomen die speciale aandacht geven’, aldus de onderzoekers.

Wat de onderzoekers wel tegenkwamen?

Een slogan van Hema: “Suikerfeest om je vingers bij af te likken” en een tijdelijke uitbreiding van het assortiment met producten speciaal voor het feest. Ook kwamen de onderzoekers een poster van de Levi’s Store in Rotterdam op het spoor die moslims zegent met het Suikerfeest. Dezelfde winkel geeft een extra Suikerfeestkorting op kleding.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie