Ondersteuning bij mond-tot-mondreclame via internet
Virale online marketing is de internetversie van mond-tot-mondreclame. Een virale campagne bestaat meestal uit een grappig filmpje, spel of plaatje, met een aangekoppelde commercile boodschap.
De kracht van 'virale' marketing is dat vrienden elkaar het communicatiemiddel of de internetlink doorsturen. 'Viraal' lijkt op 'virus' - en daar heeft het veel van weg, maar dan in positieve zin.
Doordat een virale campagne 'zwerft' over het internet, is het van belang dat vanaf dag n het concept goed is vormgegeven om voortijdige verlaters van de campagne tegen te gaan, en op de juiste plekken op het internet te 'zaaien' (websites, blogs en communities). Om het juiste effect te kunnen meten, is een gedegen trackingsysteem nodig, dat bijhoudt wie de campagne heeft gezien, aangeklikt of gespeeld.
Wendy's Wereld van T-Mobile is een van de meest geslaagde online virale campagnes ooit. Deze interactieve videoquiz op profielensites Hyves.nl leverde honderdduizenden deelnemers en veel aandacht op. Het hele project heeft T-Mobile wel enkele tonnen gekost.
Lage kosten
"Een virale campagne werkt snel en de kosten zijn laag, maar de effectiviteit blijft vaak achter doordat bedrijven onbekend zijn met de puntjes die op de i moeten worden gezet. Een vroegtijdig advies kan de geslaagdheid van een online campagne aanzienlijk verhogen," zegt Bertrand Weegenaar, directeur Marketing & Strategie van Flabber. Flabber introduceerde onlangs de Flabber Seeding Service om bedrijven en mediabureaus te ondersteunen bij virale campagnes.
Bron: Persbericht Flabber