Onderzoek: Amsterdammers hebben vertrouwen in de infrastructuur, maar hoe lang nog?
Veel Nederlandse bruggen, viaducten, sluizen en wegen zijn meer dan vijftig jaar oud en toe aan groot onderhoud. Hoewel lokale overheden proberen door met kleinere reparaties grotere renovaties uit te stellen, meldt Rijkswaterstaat dat het tijd is voor de grootste opknapbeurt ooit. Ondanks het achterstallige onderhoud voelen inwoners van Amsterdam zich veilig, al zijn er wel zorgen op de lange termijn. Cyclomedia, wereldleider in geodatatechnologie, onderzocht in de jaarlijkse Urban Road Safety Index* hoe Europeanen de staat van de infrastructuur in hun stad beoordelen.
Onderzoek: Amsterdammers hebben vertrouwen in de infrastructuur, maar hoe lang nog?
Herstel van bruggen en viaducten: hoe groot is de zorg?
Ondanks de verouderde staat van veel bruggen en viaducten, maakt het merendeel van de Amsterdammers zich weinig zorgen over de veiligheid ervan. Slechts 11 procent vreest soms dat bruggen of viaducten tijdens het oversteken zullen instorten. Amsterdam staat daarom ook bovenaan de ranglijst van 32 Europese steden waar inwoners zich het meest veilig voelen op bruggen en viaducten. Dit terwijl op sommige bruggen en viaducten in Amsterdam de snelheid zelfs is verlaagd om verdere schade te beperken.
Neerslag en overstromingen
Met de winter in aantocht neemt de kans op hevige regenval en overstromingen toe, wat onze infrastructuur verder onder druk zet. In Amsterdam zijn de meningen verdeeld over de vraag of de wegen hier goed tegen bestand zijn. Hoewel 52 procent van de inwoners denkt dat we goed zijn voorbereid op hevige regenval, denkt 48 procent van niet. Dit benadrukt dat er behoefte is aan verdere maatregelen om onze infrastructuur veilig te houden, ook onder extreme weersomstandigheden.
Kwaliteit wegen: slijtage en verkeersveiligheid
Bovendien vertonen wegen in Amsterdam, vooral in de oudere stadsdelen, steeds vaker slijtage zoals gaten in het wegdek. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties voor verkeersdeelnemers. Hoewel er regelmatig herstelwerkzaamheden plaatsvinden, geeft 44 procent van de Amsterdammers aan dat de staat van de wegen een risico vormt voor de verkeersveiligheid. Tegelijkertijd vindt bijna twee derde van de inwoners (64%) dat de werkzaamheden op een veilige manier worden uitgevoerd, met voldoende voorzorgsmaatregelen om het verkeer op een veilige manier door te laten stromen.
Data-gestuurde innovaties voor duurzaam onderhoud
Naast de dagelijkse verkeersdrukte compliceren budgetbeperkingen en ingewikkelde aanbestedingsprocedures het uitvoeren van onderhoud en renovaties. Digitale systemen kunnen helpen om deze uitdagingen te overwinnen. Technologie maakt het mogelijk om bruggen en viaducten te inspecteren met behulp van beelden, waardoor gedetailleerde en efficiënte controles op moeilijk bereikbare locaties - zelfs vanaf het water - mogelijk zijn. Door geavanceerde data-analyse kan schade vroegtijdig worden vastgesteld, wat helpt om risico’s beter in kaart te brengen en gerichter te investeren.
Tom Vergeer, Infra & Construction expert bij Cyclomedia: "We zien dat gemeenten steeds meer aandacht besteden aan de staat van onze infrastructuur. Hoewel er al maatregelen worden genomen om steden aan te passen aan extremere weersomstandigheden, blijkt uit ons onderzoek dat hevige regenval op wegen een aandachtspunt is. Nu we de winterperiode ingaan is een zorgvuldige risico-inschatting nog belangrijker, vooral omdat koude temperaturen vaak leiden tot schade aan het wegdek. Ook na de winter blijft het belangrijk om hier alert op te blijven. Met de juiste data kunnen betrokken partijen, zoals aannemers, gericht investeren en innovatieve oplossingen toepassen om de infrastructuur efficiënt en veilig te vernieuwen. Zo biedt digitaal infrastructuurbeheer inzichten die helpen om onderhoud tijdig uit te voeren en langdurige schade te voorkomen."
*Het onderzoek is uitgevoerd door Multiscope in 39 steden in Europa onder 11.982 respondenten, waarvan 305 Amsterdammers.