Online marktplaats ideaal voor mkb'er die internationaal gaat
Internationaal zakendoen? Pak de plaatselijke marktplaats!
Hoewel internationale markten een reusachtig potentieel bieden, beperken nog steeds veel mkb-bedrijven zich tot Nederland. Nergens voor nodig. Internationaal zakendoen is namelijk veel minder complex dan ze denken. Zolang ze maar aandacht hebben voor de vier belangrijkste aspecten van internationaal zakendoen.
1. Maak gebruik van plaatselijke markten
Online marktplaatsen bieden kleine ondernemingen de mogelijkheid om snel en tegen lage kosten nieuwe markten te verkennen. In navolging van het succes van Amazon in de VS zijn marktplaatsen wereldwijd onstuimig gegroeid: zie Linio en MercadoLibre in Latijns Amerika, Lazada in Zuidoost Azie en Jumia in Afrika.Online marktplaatsen zijn vooral interessant voor kleine bedrijven omdat ze niet te hoeven investeren in branding, website design of marketing. Met nul overhead en geen investeringen in acquisitie zijn de startupkosten dus laag.
2. Besteed logistiek en fulfillment uit
Hoewel de meeste online marktplaatsen bezorging naar de eindklant ook in hun dienstenpakket hebben, kost het de nodige inspanning om je producten naar de centrale distributiecentra te krijgen. Gelukkig valt ook dit uit te besteden. Twee grote internationale spelers zijn Amazon FBA en 4PX. Let bij de selectie van een verkoper op drie zaken: kijk naar de nabijheid van distributiecentra en marktplaatsen; let erop of fulfillmentcapaciteit jouw eventuele groei kan bijbenen en verlies ten slotte doorlooptijden, kosten en transport niet uit het oog.
3. Maak gebruik van cross-channel voorraadbeheer
Een andere uitdaging waar kleine ondernemingen tegenaan lopen is het vermogen om strategisch orders en voorraad te beheren in verschillende markten tegelijk. Grote verkooppartijen als ChannelAdvisor helpen bedrijven in de optimalisering van hun voorraad, het laag houden van transportkosten en het minimaliseren. Slim voorraadbeheer betekent dat meerdere orders door een zelfde klant tegelijk worden verscheept of dat de meest waardevolle klanten en markten als eerste bediend worden. Slim voorraadbeheer is ten slotte een goed instrument om te prijzen en om slimme voorspellingen te doen.
4. Overdenk je betaalmogelijkheden
De betaalwijze. Dit gebied krijgt de minste aandacht, maar vormt de grootste uitdaging voor bedrijven die internationaal gaan. Directe overboekingen waren historisch gezien de norm, maar kosten te veel tijd en geld voor transacties met een lage waarde. Voor goedkoop betaalgemak is het dus verstandiger is het om met een Payment Service Provider in zee te gaan. Check wel of deze een goed track record heeft, bij een toezichthouder bekend is en aangesloten is bij de marktplaatsen waar jij je zaken doet. Let op de kwaliteit van hun dienstverlening en of ze in plaatselijke valuta kunnen betalen.