‘Onze studenten leggen een verbinding met de markt’
Een te gek project’, noemt Wim het ondernemerschapsprogramma van Jong Ondernemen waarbij hij al vanaf het begin betrokken is. ‘Zo’n ondernemersjaar geeft enorm veel leerkansen en is voor elke student een ontdekkingstocht. Ze leren samenwerken en komen erachter of er een werknemer of ondernemer in hen schuilt. Of juist een ondernemende werknemer, die noemen wij wondernemer’, vertelt Wim enthousiast. Dat het programma een jaar duurt vindt hij essentieel: ‘Ik heb ontdekt dat leren tegenwoordig geen recht doet aan wat studenten écht nodig hebben: rust in de leerweg en verdieping. Je hebt tijd nodig zodat de leerstof kan zakken en betekenis kan krijgen. Daarvoor is een half jaar te kort’, zegt Wim stellig.
De taak van Wim
Als coördinator is het aan Wim om voortdurend te zoeken naar nieuwe experts die zijn fijnmazige netwerk van bedrijfsbegeleiders en financiële begeleiders kunnen aanvullen. Die haalt hij bij voorkeur van buiten de school, vertelt hij. ‘Binnen een school heerst vaak een bepaald stigma. Die schakel je uit door ondernemers en bedrijfsleiders van buitenaf de studenten te laten begeleiden.’ De bedrijfsbegeleiders die Wim aantrekt hebben de taak de studenten te coachen in de opzet van hun bedrijf. ‘We vragen de begeleiders nadrukkelijk om een zoekende en vragende houding’, vertelt Wim. ‘Niet teveel voordoen en voorschrijven dus, dat doen docenten al genoeg. De bedoeling is dat de begeleiders de studenten coachen vanuit eigen praktijkverhalen en hen voorzien van de nodige tips, maar daarna is het aan de studenten zelf actie te ondernemen.’ Behalve bedrijfsbegeleiders levert Wim ook de financieel begeleiders die het financiële gedeelte van het ondernemingsplan, het halfjaarverslag en het jaarverslag akkoord geven. ‘De financieel begeleiders komen vanuit diverse windrichtingen, van accountantskantoren tot zelfstandige adviesbureaus en gepensioneerden, zolang er maar een financiële achtergrond is.’
Verbinding met de markt
Als het aan Wim ligt mogen in de nabije toekomst alle studenten van de hogeschool meedoen aan het programma van Jong Ondernemen, nu zijn dat nog zo’n driehonderd studenten van de opleiding Small Business en Retail Management, Sport Gezondheid en Management, Technische Bedrijfskunde, Ergotherapie, Informatica Communicatie Academie en Culturele en Maatschappelijke Vorming. ‘Ik gun elke student zo’n programma want het is voor iedereen relevant te leren hoe een organisatie bedrijfsmatig werkt of juist niet werkt, hoe je inspeelt op de markt en hoe het is om in een teamverband te werken. Zeker in onze westerse wereld kun je veel bereiken indien je uit je comfort zone kruipt en ondernemend bent. En dat is wat de studenten hier leren: hun blik op de buitenwereld richten in plaats van altijd maar binnen de muren van de school blijven. Ze leggen een verbinding met de markt en leren contact te hebben met leveranciers en klanten. Daar gaan ze later enorm veel aan hebben.’