Op weg naar 2024: de opslagrevolutie in automotive

Op weg naar 2024: de opslagrevolutie in automotive

Redactie Baaz

Elektrische voertuigen zijn uitgerust met allerlei technologieën en softwaremogelijkheden, zoals navigatie, infotainment en andere veiligheids- en sensorische diagnostiek. Naarmate de EV-industrie floreert, zal de innovatie op het gebied van dataopslag gelijke tred moeten houden met de toenemende databehoeften van de sector. Counterpoint Research voorspelt dat er de komende tien jaar minimaal 2TB tot maximaal 11TB opslag nodig zal zijn om opslag in voertuigen op verschillende autonomieniveaus te ondersteunen. Western Digital deelt de voorspellingen voor 2024. 

Elektrische voertuigen geven een impuls aan IoT, omdat ze een groot, verbonden netwerk van dingen vormen, waaronder auto's, laadstations, slimme meters, intelligente elektronische apparaten (IED's) en phasor-meeteenheden (PMU's). Talrijke sensoren in elektrische voertuigen verzamelen gegevens over het rijgedrag van gebruikers, de batterijbeveiliging via een batterijbeheersysteem (BMS) en het beheer van de netlading via laadstations. De laad- en ontlaadpatronen hangen nauw samen met de functionaliteit, veiligheid en effectiviteit van het slimme netwerk in het geval van EV-netwerkintegratie (EVGI). Data-analyse is daarom essentieel voor EVGI, groene slimme steden en andere groene infrastructuur. Er zijn met name efficiënte en betrouwbare data-analysemethoden nodig voor EV-synchronisatie en laadplanning om stroom terug te leveren aan het net. 

“In 2024 kunnen we verwachten dat autofabrikanten zich meer gaan richten op het leveren van naadloze infotainmentervaringen voor voertuiggebruikers. Leidende autofabrikanten breiden hun centrale infotainmentsystemen uit naar hun nieuwste modellen, met als doel de schermen in de auto te integreren met smartphones en tegelijkertijd te voldoen aan strenge veiligheidsnormen”, zegt Christoph Mutz, senior productmarketingmanager bij Western Digital. 

  De groeiende complexiteit van in-vehicle infotainment (IVI) is een grote verschuiving in het moderne autolandschap. En een die aanzienlijke rekenkracht en snelle opslagoplossingen zal vergen vanwege de aanzienlijke hoeveelheid gegevens die door deze technologieën wordt gegenereerd. "Deze datavolumes zullen ook toenemen naarmate autofabrikanten grotere schermen met een hogere resolutie in hun voertuigen inbouwen om de steeds hogere eisen voor een betere gebruikerservaring te ondersteunen. In essentie zal de evolutie van de auto-opslag waarschijnlijk het groeitraject weerspiegelen dat we zien in smartphones en personal computers", aldus Mutz. 

Verwachtingen voor opslag

Entertainmentopslag zal waarschijnlijk worden gescheiden van kritische gegevens die worden gebruikt om risico’s te beperken en een veilige werking van het voertuig te garanderen. "Naarmate autotechnologieën geavanceerder worden en de databehoefte toeneemt, zal de vraag naar verbeterde en betrouwbare opslagoplossingen zoals eMMC en UFS essentieel zijn voor het hosten van bedrijfskritische data. Dit omvat code- en black box-informatie die nodig is om de voertuigveiligheid te behouden. Autofabrikanten moeten opslagoplossingen implementeren die prioriteit geven aan deze bedrijfskritische gegevens voor slimme voertuigveiligheid", zegt Mutz.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie